lördag, december 15, 2007

Vikings, ett fotbollslag med momentum

Lite tråkigt att vårat veteranlag ”dog” efter jag lämnat det men det var kanske väntat. Ibland undrar jag om folk spelade bara för att vara bussiga mot mig eller inte kunde stå emot mitt tjat. Eller helt enkelt kanske inte fick arslet ur vagnen på egen hand. Oavsett hade veteranverksamheten varit en möjlighet att hålla spelare och kompisar kvar i laget längre. Det finns mycket nytta med detta. Ett mycket trevligt nätverk man inte skall behöva lämna bara för att man blir trasig.

Jag hade ju också hoppats på att det skulle finnas möjligheter att fortsätta att spela boll den dag jag flyttar tillbaks. Lite lättare att starta ett old boys lag från ett veteranlag än från det young boys vi verkar ha nu. Ofta har vi haft spelare i alla åldrar men vi tenderar till att var yngre än 35 i snitt. Att aktivera pensionerade spelare är svårt.

Samma gäller egentligen med den svenska lekgruppen vi startade upp strax innan flytten, även den verkar vara i gungning. Det övergår mitt förstånd hur man kan bo i Bangkok med småbarn och inte ha högsta prioritet för den enda Söndagen per månad som denna grupp samlas. Vad kan vara viktigare? Jag vet inte om det är en slump men jag tycker mig kunna se ett samband mellan inkomst och grad av engagemang…..

Grrrr!

Detta kan ju förklaras av att de som tjänar pengarna inte har tid. Men i så fall – släng in pengarna så vi kan fortsätta med detta på ett rättvist sätt!

Flyttar vi tillbaks vill vi ju vara med på detta igen, kanske även ta det ett steg vidare.

Egentligen var det ju dagens upplaga av Scandinavian Vikings jag skulle skriva om.

En 28 årig Norrman dök tydligen upp på Tisdagens träning. Han snurrade mer friskt än vad någon innan honom gjort. Direkt från norska Divison 1! Kvalitetsmässigt låter det som det bästa vi haft, meritmässigt inte förstås. Vi har ju haft spelare från flera av de högsta serierna, inklusive landslaget och VM deltagare.

I eftermiddags massakrerade de Bangkok Youth (hopplock av spelare från de internationella skolorna) mycket med hjälp av denna norrman. 5 mål stänkte han in innan halvtid. 10-1 slutade matchen. Nu har de momentum, nu går de upp på kvalplats till div 1. Härligt!

Ja, ja. Allt är inte guld som glimmar. Norrmannen skall provspela för ett lag i Thailands högsta serie (i deras proffsliga).

Träning varje Tisdag, matcher varje helg. Alla brukar vara välkommna men checka med tränarna först.

Relaterade webbsidor:
Scandinavian Vikings FC
Internationella Amatörligan i Bangkok
Scandinavian Vikings på Facebook

Inga kommentarer: