söndag, december 09, 2007

Köpa eller inte köpa: Skoda Fabio Com Amb 1,2?




Jag har ett litet dilemma här. Jag har ju inte letat speciellt hårt efter en bil och befinner mig nu i ett läge där jag snart blir billös. Plötsligt dök en släkting upp med en företagsbil de skall byta ut, en Skoda Fabio Com Amb 1,2 av årsmodell 2006. Den har bara gått 600 mil och är uttagen Januari 2007. Priset är 80,000 kr och en bit under det som utannonseras på diverse bilsajter.

Vad som lockar här är ju nybilsgarantin. Alltså inga oförutsedda kostnader under ett par år.

Körkänslan känns dock en bit tristare en den gamla VW Vento 96 jag hade i Bangkok. Planerna var ju att köpa en coolare bil med några år på nacken. En begagnad bil har ju tyvärr ofta oförutsedda omkostnader. Då dök detta erbjudande upp, och jag är i valet och kvalet. Nu har jag bilen en vecka på prov.

Så snart Plair får ett jobb vill vi ju ha en riktig bil. Frågan är alltså om jag får tillbaka pengarna om jag säljer den här inom ett år? Om den överhuvudtaget går att sälja? Vi hade en budget på 80-120,000 kr som vi för tillfället reviderat till 50-100,000 kr. Kanske jag borde köpa en annan bil?

Jag och bilar….. hmm

Ps. Det bästa vore ju att hitta någon att byta tjänster med. Är det någon där ute med en bil över som behöver hjälp med att marknadsföra (sökmotoroptimera och underhålla) sin webbsida?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan noll och nix om bilar, men tycker spontant att det ser ut som ett bra köp. Osexigt, javisst, men bra familjebil. Sen när du kommit upp dig i smöret lite kan du ju byta upp dig mot något mer spännande ;-)

Anonym sa...

Hur kommer det sig att den endast gått 600 mil och skall bytas ut? Oftast byter man väl ut firmabilar efter tre år.

Anonym sa...

Inte så sexy kanske...

De byter ut mot 2 sitsiga bilar som de kan lasta mer i. Den har blivit stående. / Nille

Svenne Farang sa...

Vadå riktig bil? :) Den verkar väl helt OK. Lite svag motor kanske. Jag tror det är ganska säkert idag att köpa så pass nya begagnade bilar, det är en helt annan kvalité jämfört med när vi var 18 och ville köpa vår första bil. Herregud vilka skrothögar det fanns och som dom rostade. Kommer ihåg att jag släpade med farsan flera gånger för att titta på beg bilar och han blev alldeles matt varje gång jag sa att det var en riktig pärla.

Nille sa...

Tack för det Svenne, då lever denna fortfarande. Och fasen vad smidigt det vore, att köpa bilen som redan står på min parkering...