torsdag, december 13, 2007

Sebastians kvartssamtal

Den unge herrn är nu 2 år och 7 månader. Till skillnad mot sin något äldre syster blandar han inte alls ihop språken. Han kanske är lite otydlig men jag har inte så hemskt mycket att jämföra med just nu. Svenskan och Thai :en är närapå lika bra. Han var ju liten när vi kom så det har mer varit 2 språk på direkten. Språkutvecklingen påminner mycket om Emilys vilken har varit ganska normal. Personligen tror jag den lilla exponeringen mot svenskan har gjort det hela lättare. Oavsett önskar jag vi hade haft mer av den biten. Bättre rörigt länge, än bra och lite.

Vad mer hade de att säga om Sebastian då? Mest positivt. Tydligen är han riktigt duktig på att känna igen bokstäver, eller namn snarare. Han känner igen alla de andra barns namnlappar (de använder dem på samlingarna). På dagis är han snäll och vänlig, och tar hand om de andra barnen. Hemma är han ganska ofta en tyrann, nu för tiden i alla fall. Vet allt, kan allt, och skall bestämma allt. Ganska säkert att han testar gränser. Undrar om inte min mormor beskrev hans farmor (mamma) som något sådant… I vilket fall. Idag bekräftade de att han var snäll på dagis i alla fall.

Hoppas mamma är snäll på jobbet :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Kom hem efter en veckas jobb i Västervik igår och tror nu att det finns 2 barnbarn som har fått del av mina gener! Ja, mamma har rätt , skulle jag gå och lägga mej somnade jag helst stående (av utmattning). Jag är nog mer adekvat än snäll på jobbet, men aldrig otrevlig. Kör på i mina fotsteg Sebastian