lördag, november 04, 2006

Anta utmaningen

Det småduttas på tok för mycket. Trevliga ”måste” bjudningar blandat med frivilliga mysaftnar äter till slut upp mig levande.

I förrgår avskedsmiddag med systers familj. I går cigarr-rökte vi in Niklas son Oden till världen. I kväll? I morgon?

Båda legitima händelser, det senare dessutom på en Fredag. Det vart Koi på Suckomwith 20, Hu’u på Silom, bara för att avslutas på Bed på Suckomwith. Bara helrör med starksprit. Helkul. Men, det är nog ingen dum ide att börja ta in Champagne, som de börjat göra i Sverige, om man gör om detta.

Vilket är troligt.

Koi var annars ett intressant ställe. Ägaren låter Bangkoks modeller äta och dricka gratis. Det kryllade av unga, vackra, egotrippar förstås. Hoo var ett liknande ställe, men där betalade alla (tror jag). Lägger man Sirocco besöket på detta kan man ledigt lockas till att tro att jag bytt stil, umgänge och ekonomi.

I morse fick jag betala priset för min utsvävning. Dunk, dunk, och dunk.

- Kan någon öppna och släppa ut galningen som sitter och bankar pannbenet från insidan?

Det går att ha kul utan alkohol har jag hört. Nu är det är dags att testa.

Anta den softa utmaningen. Vi är 2 nu. Jag och Dr Mehkong (alias: våga droga det är tufft att vara full). Motståndet borde te sig ganska enkelt, i alla fall så här långt. Tävlingen gäller från du läser detta, tills på Fredag. Busenkelt ju. Det är ju bara några dagar (i bästa fall).

Förloraren, eller förlorarna, är de enda som får pris. Vetskapen av att vara alkoholist. Och chansen att göra något åt det.

Det måste förstås vara en tävling, annars blir det ju meningslöst.

Det långsiktiga målet är förstås att hålla sig borta från alkoholen på vardagar, helt och hållet. Vi vet ju alla att allt fungerar bättre i rätt mix. Vi testar lite lätt innan vi tar det STORA steget.

Vågar du anta utmaningen?

I så fall: kommentera och anmäl dig, det är öppet för alla!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Givet, jag ställer upp! tror inte det ska vara ¨några problem. Jag dricket endast Fredag och Lördag, i vanliga fall. Har haft den inställning sedan jag flyttade ner. Sedan skiter det ju sig när man har semester, men det hör ju till.

Nille sa...

Härligt Micke. Jag är avundsjuk på din inställning. Tror det är extra viktigt att hålla på det här.

För mycket frestelser. Billigt, plus att man äter massor av måltider ute. Alltid någon polare på genomresa, något att fira, eller annan dålig ursäkt.

Huvudanledningen från min sida, till att jag måste, är att sända rätt signaler ner i familjen. Jag kommer nog ha ganska mycket ansvar i mina barns o(vanor) på all plan. Vissa bra vissa inte.

Att dricka var dag för att det är så "gott" och "trevligt" är bara en dålig ursäkt för att inte tag i saker och ting på allvar, när sprittarmen suger som värst :)

Det bor en liten alkoholist i de flesta av oss, det är jag övertygad om. Oavsett alholvanor. Det gäller att hålla honom i schack. Helst inte släppa fram honom i ljuset alls, som du verkar ha lyckats med.

Anonym sa...

Har faktiskt inga problem med det, lite roligare och man ser fram emot helgen pa ett annat satt.Men som sagt man tar la igen det nar man ar lediga i nagra veckor!

Unknown sa...

I min semesteraverld aer det svart, far halla hart pa det daer. men det aer saellan det blir nagra rejaela blaeckor nu foer tiden.
En blaecka straffar sig dessutom i tva dagar
Igar sillmacka med en snaps Aquavit, allt fran Ikea Shanghai.

Nille sa...

Första alkohlisten funnen: Dr Mehkong, inte helt oväntat. Grattis till vetskapen.

Perre: Ditt jobb låter farligt, ungefär som en barägares. Förstår att du måste hålla dig i skinnet.

Bara 2 dagar kvar, är du med?

Anonym sa...

Tycker det hela är lite märkligt.

Ska man inte kunna dricka när man äter middag med vänner och bekanta på en vardag utan att vara alkolist?

Det hela är väl väldigt personligt och handlar om syftet med att man dricker alkhohol, hur mycket man dricker osv.

Nille sa...

Niklas: Det viktiga är att man mår bra förstås. Man får själv avgöra vart den gränsen går. Vi absorberar alkohol olika. Och den funktionen blir INTE bättre med åren.

Kanske man skulle fråga sina nära och kära vad de tycker, snarare än att avgöra själv?

Jag tycker det borde räcka med 2 ggr i veckan. SPECIELLT här i Bangkok.

Och för att det skall lyckas måste jag tävla med mig själv. Och helst med andra. Tyvärr.

Dr Mehkong: Eftersom du inte visste att tävlingen låg på nätet så godkänner jag din omstart. Tom Söndag gäller för dig. Allt för din skull.