onsdag, november 01, 2006

Bangkoks nya flygplats, mitt i mörkret

I går fick jag göra mitt första besök på Bangkoks nya flygplats. Eftersom jag inte är speciellt kritisk av naturen hade jag inga större förväntningar. Vilken lögn.

Flygplatsen är alltså byggd utmed en ringled i Bangkoks utkanter. Jag brukade färdas denna väg till och från Assumption University (ABAC), tills för 5 år sedan. De hade en filial där, dit avdelningen för finansiell ekonomi flyttades 2 år tidigare, suck. På båda platserna var det verkligen bara träskmarker och djungel innan byggena startade.

Nu skulle jag med bil ta mig ut för att lämna brorsan, Ingela och lilla Linn. Vägen ut hade jag ganska klart för mig men jag hade inte kört ringleden på mycket länge. Skall jag vara ärlig är jag inte säker på att det var samma ringled. Desto mer jag tänker på det, desto mer övertygad blir jag om att det inte är samma väg, utan en nybyggd.

I vilket fall, strålande skyltat hela vägen hemifrån ända till drop-zonen på flygplatsen. Skyltar i god tid, och på rätt plats, som sa exakt det jag ville veta. Bra för såna som mig som gillar att planera körningen lite i förväg.

Det var sent på kvällen. Motorvägen var ordentligt upphöjd sista biten, kanske 30-40 meter, och man kunde snegla ner på landningsbanor på båda sidor. Det var ungefär som om vägen gick rakt igenom flygplatsområdet. Ja, det gjorde den ju. Flygplatsen lös upp som ett nytt månbas Alpha där ute i träsket, och jag befann mig rakt ovanför. Mäktigt. En härlig mix av belysning, på och avfarter, glaskonstruktioner och rymd. Till och med parkeringshuset hjälpte till att lyfta intrycket. Det var ju detta parkeringshus de hade byggt utan väggar. Helrätt tycker jag.

Att släppa av dem var busenkelt. Gott om plats. Gott om tid.

Första kontakten avklarad med plus i kanten. Helt klart det mäktigaste jag sett i flygplatsväg!

Tyvärr så är det ju också meningen att den skall fungera, flygplatsen alltså. Thailändarna är bra på det här med vackra skal. Insidan är dock något som alltför få vet hur de skall hantera. Kanske den är byggd för Thailändsk logik? Det kan ju förklara de många och långa gångarna som man skall följa (har jag fått förklarat för mig), för att inte åka eller gå fel på vägen till och från gaterna.

Kontentan är troligtvis att den vackraste designen vann projektet, inte den mest funktionella (jag utgår från att korruptionen låg ett steg över detta och att det inte var avgörande). En mix är naturligtvis det bästa. Jag kommer tillbaks om detta efter första provturen.

Andra bloggar om: , , ,

5 kommentarer:

Nille sa...

Korrigering: Steffe bekräftar att flygplatsen inte ligger på genomfartsleden. Alla måste komma från samma håll. Vägen går inte rakt igenom, utan till flygplatsen. Kommer man från Bangna-trat får man alltså linka sig ut på Pattaya motorvägen först. Det finns säkert några genomskärare men det får andra bidra med...

Steffe tycker också att flygplatsen fungerar bättre än den gamla, och det var första gången jag har hört, men det är ju bra.

Anonym sa...

Och nu har lillebror med familj landat. Lite vinglig landning i blåsten sa Linus. Nu sussar dom sött...

Nille sa...

Skönt att höra att de är hemma välbehållna.

Anonym sa...

Glömde säga att första snön kom idag... Med isande vindar.

Unknown sa...

Phumi blir s'kert hyfsad med tiden.
Men den är knappast något för framtiden om de inte radikalt gör om vissa saker.Högre krav kunde man ställt på den.