fredag, november 10, 2006

Matvanor i Thailand

Jag fick en kommentar från Diana som undrade lite över våra (mina) matvanor här i Thailand. Hon har själv växt upp med ris och andra thaisoppor i Sverige. Hon undrar hur en halvsvensk familj gör i Thailand.

I vilket fall så här är det för oss:

Alla som känner mig vet ju att jag och matlagning inte lätt kopplas samman. Inte det att jag inte älskar mat, men jag är så hungrig när jag är hungrig liksom. Varför offra timmar på något som man slukar på 3 röda?

I Sverige lagade Susanne (min plastmamma) fantastiska Söndagsmiddagar för alla som ville, bara för att se min portion försvinna medan hon räckte sig efter saltet. På detta område är jag min fars raka motsats. Pappa blir ALDRIG klar med sin måltid. Det är inte bara jag som är färdig innan han tar första tuggan.

Utan Susannes söndagsmiddagar hade jag antagligen fått sjöbjugg. Min diet var urdålig. Man kan inte äta korv och makaroner till frukost och lunch varje dag. Jag förstår inte att jag orkade träna 6-7 dagar i veckan. På efterhand är det inte speciellt konstigt att jag vart varken starkare eller snabbare. Jag verkligen älskar hennes matlagning, och har alltid gjort. Synd bara att mina ätvanor inte visar det.

I vissa länder så uppskattas det att man är glupsk och sopar rent på bordet. Thailand är ett sådant land. Sverige inte. Kanske ett i-landsproblem?

Annars är Thailand och mat är en skön mix. Matens mecka liksom. Jag har lärt mig att äta på ett helt annat sätt här. Här är det tjat och matsom gäller. Ungefär i den ordningen. Ett par gånger i veckan tar vi oss ut på restaurant i kvarteren där vi bor. Det finns massor av dem. Vi beställer in ett gäng olika rätter och äter allt tillsammans.

För mig blir det lugnare liksom när man äter på detta vis, tillsammans. Det passar mig bättre, och jag äter inte mycket fortare än andra.

Vi har lite standardrätter vi brukar ta in: miniostron, grillad fisk i sötsur sås, kycklingsoppa med kokosmjölk, och skaldjurssoppa. Har vi vänner från Sverige på besök brukar vi beställa in kyckling med nötter i sötsur sås, det älskar de alla. Alla rätter serveras förstås med en stor skål ris som vi har gemensam. Allt detta toppas med obegränsade mänger av Singha öl.

Ofta äter vi hela familjen ute för ca 400 baht (ca 80 kronor och öl ej inkluderad). Lyx, jag vet.

Hemmavid blir det lite annorlunda, men ris äter vi nog varje dag. Barnen brukar få rissoppa till frukost, vilket säkert är 100 ggr nyttigare än kornflakes. Det kan också bli stekt ägg med prinskorv, eller nudelsoppa. För min del blir det oftast havregrynsgröt, eller kornflakes med mussli. Min aptit för annat än kaffe på morgonen, är inte stor tyvärr.

Verkligen tyvärr, för här tror jag många med mig missar, att få i sig ”rätt” bränsle.

På kvällen går vi ofta ner och plockar ihop lite färdiglagat från gatuköken. Riskokaren brukar stå på konstant hemma hos oss. Lika ofta lagar Plair mat själv, både Thai och Svenskt. Hon är riktigt het på 2 svenska rätter: Potatismos, som hon lärt sig av min mor, och smakar exakt som man vill, samt köttfärssåsen som hon lärt sig av Susanne.

Här är en trevlig thailändsk matlänk, kanske du har någon bättre?

Andra bloggar om: , , , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

Samma här, är inte direkt en frukost människa. Jag har ganska svårt att äta ris till frukost, men det kan gå ibland.
Vi går oxå ute ett par gånger i veckan på resturang. Vi är ju bara 2 så notan hamnar runt 200-300 baht. Då brukar vi beställa fisk, någon soppa, pork med vitlök och någon het thailändsk sallad m.m.

Anonym sa...

Oj, vilket inlägg! :) Jätteintressant att höra! Det var som jag trodde typ, man äter mycket och är glad! Mamma har desstuom den mentaliteten att inget ska lämnas kvar, vilket jag också tagit fasta på.. Mätt blir man, och gott är det. Känns som att jag växte upp i minithailand när det gällde maten då! :) Tack för att jag fick veta mer om detta!

Anonym sa...

Tack för alla berömmande ord om min matlagning :-)

Tyvärr är du ju inte här på söndag när det är fars dag och missar därmed lasagnen jag tänkar bjuda på...

Thailändsk mat är fantastiskt gott (och faktiskt inte alls särskilt svårt att laga). Skillnaden att äta den här hemma och hos er är just det där trevliga att kunna beställa ett gäng rätter på restaurang utan att bli ruinerad.

Anonym sa...

Dina snabbmakaroner med skivad grillkorv är annars en riktig succé : ) Kommer ihåg när jag försökte styra in dig på att åtminstone mjölkstuva makaronerna fast då kom kommentarerna:
- Vadå…? måste man röra hela tiden? Vilken j-a tid det tar!!
Jag förklarade att man annars måste använda skärbrännare för att få loss eländet och att åtta minuters rörning inte är något jobbigt.
- Gott var det men inget man gör två gånger, minns jag att du sa.

Nille sa...

Harensjö: Min senaste är hanvregynsgröt gjord på mjölk, i micron. Gött! Och enkelt.

Diana: Puh, jag var rädd för att det inte skulle räcka ;)

Suss: Kan du skicka ner en portion? Du slipper se mig äta den :)

Håkan: Den hade jag glömt bort. Det har du rätt i, den var god. Mycket smör när jag kokade makaronerna, och chili i stekfettet för korven. Smarrigt, men inte nyttigt!

Anonym sa...

Heej idiotjävel.. va sysslar du med på dagarna ? HAAA?