onsdag, december 13, 2006

Konflikten i Södra Thailand, plötsligt besök

Det gled in en kille bakvägen på kontoret. Han började snacka oavbrutet ganska omedelbart, ungefär som om han kände mig. Jag hade aldrig sett människan, men förstod att han antagligen skulle träffa kollegan som också sitter inhyrd här. Engelskan var inte så värst Thaiengelsk så jag vart lite fundersam. Kan det vara den Indiska programmeraren som kollegan använder sig av ibland, tänkte jag?

Det visade sig vara en försäkringsförsäljare som skulle överlämna en policy till en annan vän som hör hit, men numer sitter på en annan våning. Vännen hade naturligtvis glömt bort detta.

Välkommen till Thailand sa han till mig när jag berättade att jag var ny på kontoret. Han lös upp som en sol förstås! Nyanlända Faranger kan nog betraktas som ett lätt byte. Nyanländ, ja just det!

Jag försökte skicka upp människan till rätt våning, men han lyssnade inte riktigt på det örat utan började leda in samtalet på Sverige, och sedan min försäkring, så klart. Jag berättade att jag hade en redan, och att jag bodde här sedan 10 år tillbaks, var gift med en thai och hade många barn.

Han landade.

Vi gled snabbt in på samhällsfrågor. Jag såg min chans eftersom han pratade bra engelska och verkade ganska smart. Givetvis var vi snart inne på Södra Thailand och dess konflikter. Han hade en hel del intressanta synpunkter. Som alla andra menade han att konflikten var alldeles för gammal för att lätt kunna lösas. Redan när man är liten, menade han, får man lära sig (vare sig det är sant eller inte) att staten inte tar hand om sydborna, och att man bäst klarar sig själv. Man lär sig lösa konflikter på egen hand, tand för tand, utan att blanda in polisen. Just när vi började glida in på utbildningssystemet (jag är ganska nyfiken på religiösa friskolor) ringde kompisen och bad mig skicka upp mannen. Tyvärr han vi inte avsluta konversationen.

Kollegan är intresserad av en försäkring han med, så nästa gång mannen kommer förbi skall jag ta vidare där vi slutade. Vi har en hel del diskussioner om södra på forumet just nu, är du intresserad skall du överväga att droppa förbi. Forumet låg visst nere i natt, ledsen för det. Servern hade tydligen kikhosta.

Andra bloggar om: , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

dåligt skrivet