fredag, december 22, 2006

Julfirande på barnens skola

I en Thai skola tar man normalt vart tillfälle att visa vad det är som gäller, så också under julfirandet. Förhoppningsvis finns det undantag. Jag förstår egentligen inte varför de firar julen, det är ju en thaiskola, inte en internationell. Men i Thailand firar man som bekant allt. Man ger eloge till korrekta lärare och lydiga elever. Man delar ut diplom och man beundrar sig själva.

Framför allt hoppas man att alla skall förstå vad som ”egentligen” är viktigt.

Disciplin.

Engelsklärarna behandlade de som boskap. På full volym över högtalarsystemet uppmanades alla internationella lärare att ställa sig på en rak linje framme vid podiet. Mantrat repeterades åtskilliga gånger. Tro mig att det påpekades att linjen inte var tillräckligt rak, många gånger.

Detta är antagligen ett fullt logiskt beteende i Thailand, och i så fall skrämmande. För mig är det nästan så jag vill rusa fram och sno micken och slå den i huvudet på fru Pippinett.

I vilket fall verkade barnen gilla detta. Alla hade något rött på sig, de flesta i tomtemössa. Showen var denna gången bara en enkel en, där de bara stod och gungade lite. Personligen tycker jag det är ganska lagom.

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: