söndag, december 17, 2006

Är bestickning ett brott i Thailand?

Jaha, då har man mutat en statstjänsteman igen. Jag tog en liten genväg på vägen till Lotus och självklart stod där en polisman med en röd lampa. Först fick jag hicka men kom strax till sans, vi är ju i Thailand. Här är inget olagligt, det bara kostar olika summor pengar, ju!

Han frågade efter körkort och om jag pratade Thai. I denna situation finns det INGEN farang som pratar Thai, om han vet att han begått ett fel. Han bad mig följa med till boxen. Nej tänkte jag, skall han ge mig en bot och tvinga mig att åka och betala den på stationen!? Nej!

De blev ju lite svårare att ha att göra med poliserna, under Thaksins tid.

Men, det är ju inte Thaksins tid längre, It's back to normal, ju!

Han pekade på bötesblocket och bad om 500 baht.

- Ok, ge mig en slip i så fall, sa jag. Då log han.

Då förstod jag.

- Ok, 200 får du sa jag. Ok sa han, utan att blinka.

Men tror du inte att jag bara hade en endaste liten fjuttig 100 bahts sedel!, och resten i större valörer. Att be om växel på en 500 hundring kändes lite väl magstarkt även för mig, så han fick som han ville till slut. För fasen vad onödigt.

Till slut kom jag hem med en gran ungefär 500 baht dyrare än planerat. Granen är nu utfäld och klädd. För att vara av plast måste jag säja att den är ganska tjusig. Barnen gillade den skarpt i alla fall.

Jag har precis lyckats koppla ihop datorerna via det trådlösa nätverket jag nyligen byggt hemma. Jag håller på att köra en mega backup av min bärbara dator. Räddad av gonggongen kanske för den har betett sig lite underligt på sistone. Med andra ord skall jag strax lägga upp både bilder och filmer från helgens aktiviteter.

Andra bloggar om: , , , ,

6 kommentarer:

Unknown sa...

Först trodde jag att du var i Khao Yai faktiskt, så ovanligt tyst.

Kul med snuten, fast synd att det måste vara så. Skapar ju en viss osäkerhet..tänk att du erkänner öppet också så hela världen kan läsa:)

Betyder server kollapsen något för ditt mailmottagande, har lite news som jag skickat.
Ta din tid o läs, har de ej nått dig så säg till så sänder vi det hela igen..

Anonym sa...

Backa upp allt! Trust me, lagen om alltings jävlighet är universell :)

Nille sa...

Perre: Jag har fått 2 mail av dig såg jag precis, skall gå igenom dem och återkomma.

Anders: Ja, detta är ett hopplöst faktum. Har redan 3 hårddiskar liggandes som jag en dag hoppas någon kan återställa :) Vill kunna kasta nästa som krashar...

Har precis bytt jobb och saknar automatisk backup. Fick inte nätverket att fungera hemma först men nu skall det vara ok. Backup gick inte förstås utan jag kunde bara kopiera filerna. Mission NOT completed med andra ord.

Anonym sa...

Jösses vad man längtar efter dom små liven
Kanske är bra med plastgran, sticks inte.
Och så det mindre värsdliga, du kanske
skulle gå över till MAC

Nille sa...

Pappa: lifta med tomten, fast rimligtsvis kommer han hit innan han kommer till er så...

Anonym sa...

I want all 3 in my bed, the little one sucks me and the other 2 get their knickers removed, I finger and lick their sweet little pussy's then put just enough in them to cum, I love toddler pussy