måndag, december 18, 2006

Loong Nuats Pub i Pattaya

På vägen hem till Bangkok åkte vi upp till morsans stamställe, Loong Nuats Pub. Ägaren, Loong Nuat, är en gammal vän till familjen, och en bästis till min mor. Han är en störtskön kille som bland annat var med i studentupproret 1972. Han lever enkelt och ber om lite, även om det inte hade behövt vara på det viset. På hans bar är det väldigt enkelt, och det mesta av inredningen har han gjort själv. Baren har flyttat runt ett par gånger och ofta hamnar den då på rivningstomter. Med jämna mellanrum kommer hans trubadurvänner på besök för lite gratisuppträdanden. En tvättäkta Carabao thaiare är vad han och hans vänner är.

När vi kom på besök så låg han och vilade. Det var fortfarande fullt med gäster även om klockan var 11 på förmiddagen. Unga gäster. De spelade biljard, söp, sov, och kivades i vanlig ordning. Gästerna var mycket yngre än vad de brukar vara, men det kan ju ha att göra med att de verkade känna hans servitris.

Han har gått igenom en del starka medicineringar på sistone och såg äldre ut än någonsin. Vi får hålla tummarna för att han kryar på sig. Jag skall försöka fylla på detta inlägg eftersom mitt minne vaknar till liv. Tills dess, håll till godo med nedan filmsnutt.

På efterfrågan: Du hittar Loong Nuats bar på Soi Bongkok, på vänser sida om du kommer från Jomtien hållet. I höjd med Bongkot Place om man tittar på kartan jag länkar till på denna länk, ruta 6C.




Andra bloggar om: , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ler när jag tänker på Loong Noat. Hur roligt han tyckte det var att fiska när han var i Begshamra. Och hur han njöt av grillkvällarna i vår trädgård i Norrviken. Minns också en oförglömlig kväll på en av hans barer på en ödetomt i Pattaya.

Håller absolut tummarna. Hälsa när ni ses nästa gång.

Anonym sa...

Hej!
Bor i Jomtien och skulle garna vilja veta hur jag hittar baren pa odetomten i Pattis....Han later som en go man. Umgas mycket med musiker i Pattis sa jag undrar hur detta har undgatt mig....
Kul att lasa pa din blogg. Det kanns som man lar kanna er alla, ni har nog samma lasare, du, Guava, Malee mfl.
Fortsatt trevlig jul och Gott nytt!!!

Nille sa...

Tina: Detta är en härlig bar så den skall du absolut besöka. Den ligger på Soi Bongkok, på vänser sida om du kommer från Jomtien hållet. I höjd med Bongkot Place om man tittar på kartan jag länkar till nedan, ruta 6C :http://www.thaiwaysmagazine.com/pattaya_map/pattaya_map_pattaya.html

Jag skall uppdatera inlägget med denna information, tack för påminnelsen.

Hälsa min mor när du träffar henne :)