onsdag, december 27, 2006

Polisen som mitt i gatan står

Tydligen tog trafikpolisen jul ledigt för helt plötsligt var de som bortblåsta från gatorna. I slutet av varenda månad brukar det ju annars vara ganska tjockt med poliskontroller, i alla fall i Bangkok. I trakterna kring jag bor kan man nästan ställa kalendern efter dem. De står på samma plats, gör samma sak, på samma dagar.

Men, imorse var de på plats igen. Antagligen tog det ett tag att smälta julgrisen.

Jag tycker annars jag kan skönja en ökning av kontrollplatser, samt antal dagar, sedan vi fick en ny regering. Konspirationstankar frodas.

Vart fasen kommer alla dessa poliser ifrån, alla de vi bara ser i slutet av månaden? Vad gör de egentligen när de inte är ute och desperatsamlar pengar? En del av dem jobbar i trafiken hela tiden det är helt klart, men de flesta andra, njae, jag tror inte det. Spelar golf? Kanske. Sitter på restaurant och är viktig? Kanske. Löser brott? Njae.

Många sitter nog på stationen och jobbar administrativt. Jag har varit tvungen att besöka några stationer för att betala böter, och det är ju en intressant sabai sabai erfarenhet. Vänliga ankopplade människor måste jag säja. Eftersom de inte får betalt för mer än vad de presterar tvingas de ju ut på gatorna i slutet av månaden, är min gissning. Provision på insamlade böter ger mer klirr i kassan.

Men varför i hela världen stoppar de inte ALLA bilar, och tittar efter ALLA saker kan man undra? Då skulle de ju få in mer pengar, och framför allt snabbare. Nu är det mest skattekvittot, hjälmen, osv,. som de spanar efter. I morse var det en kille framför mig som körde mot ljusrött mitt framför kontrollen, utan att någon rynkade på näsan ens.

Skulle polisen jobba när de jobbade skulle Thailand vara en bättre och säkrare plats för både Thailändare och oss andra.

Andra bloggar om: , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Skrev precis om poliserna på min blogg oxå, innan jag kikade in här. Håller med dig, men här uppe är det väldigt tomt med poliser på gatorna under veckorna. Ändringarna har la inte hunnit komma upp hit än! :)