onsdag, september 05, 2007

Smekmånaden är över

Märkligt.

Ni vet hur det känns när man reser till främmande land. Var människa man stöter på har man så lite koll på. Människor som man helt plötsligt inte kan förutse. Man anar liksom inte ens vad svaret på frågan skall bli, om ens något. Kanske får man ett annorlunda leende mot vad man är van, kanske riktas blickar mot en på ett sätt så man inte känner igen sig. Ja, ni vet vart jag vill komma. Väl?

Vad himla skönt det är att resa bort. Vad skönt det är när man helt plötsligt lever utanför skalet och inte har fullt upp med sina egna förutfattade meningar om allt och alla. Man liksom lever lättare och gladare, som meditation ungefär. Det är bra för själen att resa bort. Men man skall naturligtvis inte behöva resa bort för att må bra.

Eller det kanske bara är jag?

Så här var det ju varenda gång den första månaden när jag sprang på vår närbutik.

- God dag
- Tack
- Det var vänligt

Allt kändes som teater. Konstig känsla att vara hemma igen och ändå känna det som om man var utomlands.

Sakta men säkert kommer man dock in i det vanliga lunket. Man blir hemmavan, ungefär som om man aldrig varit borta.

Smekmånaden är över men livet går vidare. Skönt att ha växlat plattform.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du skrev det själv i starten på inlägget "märkligt".. Fattar inte ens vad du menar, vad du skriver om eller vart du vill komma...?!

Nille sa...

den som söker han skall finna...

anononym, har du ett namn får du gärna nämna det. Det känns liksom meningsfullare att svara då.

Vad är det som är så märkligt med att jag tycker det är märkligt att jag gick i Sverige och kände mig som om jag var utomlands?

Kan du förklara dej lite bättre skall jag försöka igen...

Håkan sa...

Om man läser den orangea rutan upptill på huvudsidan så brukar det klarna för de flesta.
Jösses!