onsdag, november 08, 2006

Den Thailändska vintern , är den på väg?

Det var lite småkyligt här i Bangkok i morse. Kanske vintern är på intågande?

Jag älskar verkligen den Thailändska vintern, och allt vad den för med sig. Ungefär i denna ordning:

- Öltälten som de smäller upp över hela staden. Ölmärkena tävlar om att vara störst, bäst och vackrast, speciellt utanför World Trade Center (som de renoverar för tillfället). Levande musik, tilltugg, och jättestora öltorn, förhoppningsvis December ut.

- Att kunna sova utan påslagen klimatanläggning. Något speciellt med det naturliga.

- Att röra sig utomhus utan att bli klibbig.

Några saker med detta som får mig att minnas hur bra jag har det här, är:

- När man skall gå in i duschen och det är småkyligt i luften. Jag är så jäkla frusen på morgnarna, och under Thailändska vintern små-påminns jag om det. Plairs mamma lär få koka duschvatten åt mig i helgen. De har inget varmvatten.

- För ca 6 år sedan slogs det köldrekord här i Bangkok. Det gick ner till 12 grader. I norra gick det tydligen ner mot nollsträcket. Kallt visst, men i jämförelse med vad?

- Tjutandet i skallen när det är tyst. I vårt sovrum längst in i lägenheten blir det nu så tyst, så det som stör mest är det egna suset man har i skallen. Det är sällan man påminns om detta brus här i Thailand. Det är ju aldrig tyst, någonstans.

Just nu är det härligt att vara i mina kläder.

Andra bloggar om: , , , , ,

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vinter, pyttsan! :) (Fast igår var det 10 grader här i mellansverige så det är inte kallt här heller.) Jag har en förfrågan; kan du inte skriva lite om era matvanor? Skulle vara roligt att höra vad ni äter. Jag är ju uppvuxen på ris och soppa ungefär. Vet itne vart jag vill komma riktigt känner jag nu, men berätta om mat :)

Nille sa...

Haha, jag undrade just hur länge det skulle dröja innan någon gav mig på moppen :)

Men det kan bli lite småkyligt, jag lovar...

Mat. Ja just det, det där man stoppar i munnen va? Jag skall berätta om våra matvanor, men det blir inga recept :)

Det kommer mer...

Anonym sa...

Niclas matvanor ser ut så här:
Alla sätter sig vid det dukade bordet där någon (:-) innan stått och lagat mat i ett antal timmar. När samtliga fått mat på tallriken och tagit sin första tugga har Niclas ätit klart!

Nille sa...

Haha du hann före. Jag sitter och skriver om just detta. Din kommentar hade jag redan plitat ner :)

Med detta har nog Dianas förväntningar sänkst något.

Jag lägger ut detta i morgon.

Anonym sa...

Det ÄR kyligt om morgnarna. Om man inte går i solen. Och torrare luft.

Förkylningstider. Alla här på jobbet är förkylda idag. Utom jag. Peppar, peppar.

Så länge det inte blir kallare än 25 grader trivs jag. Under 25 och det är jacka på. Jag är miljöförstörd! :)

Jag håller din punkt 3, att kunna röra sig utan att svettas som nummer 1.

Öltälten är mig likgiltiga. Gillar inte alls WTC-tälten. För mycket folk och för mycket oväsen. Och för långt hemifrån. Har aldrig gillat konceptet...

Undrar hur det blir förresten, med dessa tält i år. Den tredje december börjar den nya alkoholreklamlagen att gälla. (det kommer en liten grej om den på min blogg ikväll)

Nille sa...

Jag kan hålla med om att ljudnivån kan vara lite väl. Man får välja sitt bord med omsorg. Man vill ju prata med.

Anonym sa...

HAHAH! Jaja, men nåt äter ni iaf, även om det går fort :) Ska bli spännande att se!