tisdag, november 14, 2006

Pat Krapao Gai på Nana Hotell

Även om jag höll dem som god 1:a på Pat Krapao Gai för 6-7 år sedan, är ju Nana Hotell, på Sukhumvit soi 4, känd för annat än deras lunchbord.

Krapao är alltså basilika, och Gai kyckling. Jag brukade be dem lägga på ett kai dao (stekt ägg) eftersom jag tycker det höjer smaken. Denna rätt innehåller av tradition också en hel del chili, och bör så göra. Är man lite känslig av sig bör man nog be om en mjukare variant. Be för böveln inte om en extra stark för att imponera på din omgivning.

Varför skriver jag om denna rätt undrar du kanske, när det finns så mycket annat att skriva om detta beryktade hotell. Nana hotell ligger ju också mitt emot det ökända Nana Plaza, ett 4:a våningars Go-Go bars komplex, samt håller det ökända Angels Disco på sin bottenvåning. Så, något roligare måste det ju finnas att skriva kanske du tycker?

Nä, roligare än så här blir det inte.

Deras Pat Krapao Gai med Kai Dao var det alltså: Det är världsklass på deras variant. I stället för att hacka kycklingen till färs så gör de den som en gryta. Själva grytvarianten gör ju att den ”nästan” blir som en annan rätt. Även om ingredienserna är mer eller mindre densamma. Ledtråd. För er som varit på Filipinerna måste jag säja att den påminner lite om den typen av mat, fyllig och såsig.

I vilket fall. Min kompis och hans flickvän hade den intressanta smaken att bo på just detta hotell när de var på besök förra året. Jag tog med mig hela familjen för att besöka dem. Dagtid förstås. Det vart en lunch tillsammans nere i hotell restauranten.

Och vet du att!

De körde denna Pat KraPao Gai fortfarande, efter så många år! Samma stuk. Helt otroligt. Ett måste om du gillar mat och reser igenom Bangkok.

Dock, man tar inte en småbarnsfamilj till denna plats efter mörkrets inbrott. Om du undrar varför: ladda ner One Night in Bangkok av Björn och Benny, så förstår du. Tro mig, den låten skriver man inte om man inte kan Bangkoks nattliv, inifrån och ut. Den var till och med förbjuden att spela under ett par år, så avslöjande är den.

Andra bloggar om: , , , , ,

14 kommentarer:

Unknown sa...

Kul laesning Nille, jaekligt kul.Visste inte att deras pad ka paow var sa bra..daeremot aer burgarna ute bland katoyerna en hoejdare. Det enda jag saknar med Nana..

Nille sa...

Katoyerna eller burgarna?

:)

Det är konstigt med Nana, fasen vad kul det var tills, det inte var alls kul längre... En epok i livet är över. Må den vila i frid.

Anonym sa...

Nana... där har man haft mycket skoj. Nana Hotel spenderade jag min första natt någonsin i Thailand på.

Så det blev ju naturligtvis en promenad över soien in på NEP redan första kvällen.

Mon Cheri var den första baren jag någonsin var på. Höll på att få hjärtattack som 18-åring därinne.

Inte riktigt vad man var van med från trygga Sverige. :)

Håller med Per om att hamburgarna var bra.

Anonym sa...

Pad Kraprao Gai kaidao åt jag VARJE dag i en månad senast jag var nere, svärmor bara skakade leende på huvudet. Den där grytvarianten har jag dock tyvärr missat.
Ang. Nana så kommer jag mest ihåg arabernas "tunnbrödrullekebab"? som var helt suverän.

Nille sa...

Guava: Första kvällen i Pattaya vart jag "insläpad" på Baby A-Go-Go 3. Det var en kulturschock utan att underdriva.

Håkan: Samma här, det vart oftast de där tunnbrödsrullarna vid utgången. De var för jäkla goda, lätttuggade, och billiga. Ofta käkade vi dem ju tillsammans :)

Anonym sa...

När jag var där första gången visste inte Thailand vad en kebab var för något, det var knappt att det gick att hitta en hamburgare ens.

Då var det grillad kyckling från en vagn vid utgången som gällde. Vi blev goda vänner med tjejen som sålde denna kyckling och en dag drog hon med oss hem, som låg i slutet av soi 1. Trevligt tyckte vi. Men det blev inte gratis, vi var tvugna att hjälpa henne trä på kycklinglåren på pinnarna.

Vi fick lite gratis kyckling för besväret senare på kvällen, så det var väl ok att agera svart, gratis arbetskraft i någon timme. :)

Nille sa...

Härlig story! Det var innan min tid...

Unknown sa...

Burgarna då,,i och för sig är katoeyerna rätt charmiga de med..om de bara kunde hålla käft o låta folk äta sina burgare så..

Unknown sa...

Det finns några kebab hak i Chiang Mai nu som uppenbarligen är drivna av turkar tidare bosatta i Sverige..skall kolla upp det.,
Skulle kunna göra vad som helst för en kebab pizza ibland..

Nille sa...

En riktig hederlig Kebab det skulle jag inte säja nej till. Kebab pizza har jag aldrig ätit?

Anonym sa...

Aldrig ätit kebabpizza? Det bästa av två världar förenat i en kulinarisk dröm.

Prova, det är en order!!!

JAg ska ta en så fort jag kommer hem till Sörping till sommaren. Med extra fefferoni.

Nille sa...

Det börjar vaskas i munnen! Detta måste provas.

Lagers tabberas sa...

Det är ju ganska så enkelt att slöänga ihop den själv. Eftersom det inte finns några slaviska recept att följa så kan man öka eller minska smaken precis som man vill.
En ansats finns här

Lagers tabberas sa...

Usch vad jag känner mig slarvig, det var ju inte pad prig pao som efterfrågades.
Lovar att återkomma med pat krapao vid första bästa tillfälle - lagar den ganska ofta hemma och nu när jag läst noga vet jag att jag själv ätit den på Nana.
Ett Nana som för övrigt är ett alldeles utmärkt mellanlandningsställe, nära till de platser jag behöver besöka när jag är i Bangkok. Senast bodde jag där i december några nätter och delade rum med lillebrorsan (fotograf och gift med Noj). I receptionen informerade damen, ni vet vem hon är, att eftersom vi delade ett dubbelrum så fick vi inte ta upp damer till rummet och vi båda log och sa till henne att det inte gjorde något för " vi har ju varann". Hon blev så förvirrad.