lördag, november 11, 2006

Om att jobba från den Thailändska landsbygden

En tanke som slagit mig flera gånger är att flytta ut på den Thailändska landsbygden. Dra ner på tempot och jobba nästan uteslutande över nätet. Jag har den fördelen med det jag sysslar med, att det kan göras vart ifrån som helst, bara jag har en hyfsad uppkoppling (250 kbps skulle kunna fungera men vara segt). Eftersom jag nu sitter med min dator där ute, i ingenmanslandet, tänkte jag plita ner några minnesanteckningar.

1. Det kan bli svårt att jobba mer än någon timme i sträck om man inte har med sig en adapter för eluttaget. Just nu är jag nere på 67% av batteriet, men då använde jag visserligen datorn en timme i gårkväll, samt lät den stå i sov-mode över natten. Dock, det brukar gå fort härifrån.

2. Det är ganska dammigt överallt i Thailand av någon underlig anledning. Speciellt här ute. Antagligen delvis för det är så torrt men det finns säkert andra orsaker också. I långa loppet kommer det inte fungera om man inte löser detta. Elektroniken kommer damma sönder på nolltid. Ett slutet rum känns som en dålig lösning. Kanske en stark riktad fläkt som blåser över datorn?

3. Jag installerade mig först ute på verandan. Skugga och bris. Kände att detta skulle kunna vara livet på en pinne. Dock. Det var alldeles för ljust, jag såg knappt något alls från skärmen. Nu sitter jag i ett rum längst in i huset, i sängen vi använder när vi är på besök. Fortfarande mysigt men inte en långsiktig lösning det heller. Arbetsställningen suger.

4. Sedan finns det väll både för och –nackdelar med att gå ner i varv. Jag måste ju fortfarande tjäna pengar, så någon måtta får det vara på hur bra jag har råd att må. Helt klart känner jag mig mer harmonisk när jag sitter här ute. Jag undrar om det lyser igenom när jag skriver?

5. Sist men inte minst. Internetuppkopplingen. Den har jag inte, så allt jag skriver under helgen tankas upp först på Söndagen. Men med rätt tid och datum förstås. Utbyggnad av marknätet kan vi nog glömma. 3G är på gång i Thailand men det tar nog ett tag innan det blir användbart här ute. Dessutom använder jag DTAC och deras täckning här är usel. Jag vet inte hur deras EDGE (3G) lösning fungerar i jämförelse med AIS:s TRUE. Någon?

Skulle jag förverkliga mina drömmar blir det nog en smygstart. Behålla en lägenhet i Bangkok, hyra in sig på något litet kontor, och pendla. 3 dagar här, 4 där, osv. Dock, jag måste kunna hitta nätverk någonstans i bygden för att detta skall vara möjligt. Jag MÅSTE kunna kolla e-posten dagligen, åtminstone utan tunga filer.

Samtidigt vill man inte ligga ute på landsvägarna för ofta, speciellt inte på kvällar och nätter. Det vore stor skillnad bara att pendla mellan Bangkok och Pattaya, eller Hua-Hin. Chantaburi också för den delen. Det är de sista 70 km som är värst.

60% kvar av batteriet.

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: