torsdag, juni 28, 2007

Avslutningsfika och sängbygge

Snart skall vi bege oss till avslutningen för Plairs korta sommarskola. Sista dagen var igår och nu vankas det fika, tilltugg och frågor. Vi behöver framför allt veta hur flexibla skolan är på att Plair eventuellt anpassar skolgången till ett arbete, hur snabbt man kan växla fart och tider liksom. Jag antar att hon har 2,000 timmar hon kan använda som hon vill, kanske tom slösa bort? Jag tror företaget som driver SFI är ett privat företag, vilket kan medföra vissa problem eftersom de i sin tur antagligen får betalt per elev som faktiskt går där.

Plair och tjejerna tar tåget, jag tar bilen med Sebastian. Tänk att det var så svåååååååååååårt att sätta henne på de kommunala färdmedlen och nu vill hon inget annat. I Thailand är det ju oftast stackaren som åker buss (ja, och Guava förstås) och det vill hon inte vara (stackare alltså). Skönt att detta släpper även om det kanske bara är för Sverige.

Efter detta åker vi och handlar madrasser till våningssängen samt lite skruvar för spjälorna som håller madrassena (spjälen glider ifrån varandra läskigt enkelt). Det var inte värre än att Emily kunde sova i den men detta måste fixas. Att sätta ihop den var ingen lekstuga. Antingen hade tidigare ägaren jävlats med mig eller så hade de själva haft den felmonterad. Jag baserar detta på hur delarna levererades, hur pluggen satt, och hur solljuset blekt delarna.

Tyvärr kunde jag inte köpa bokhylan. Bilden var urdålig (han hade fotat in i ett trångt förråd och man såg bara hälften). När jag stod där och tittade på den live visade det sig att jag missuppfattat den totalt. Med 4 delar menade han 2x ovan och 2x nedan medan jag förstod det som 4 sektioner. Den sektion man kunde se var den snyggast såklart. Den andra var rentutav ful. Han kommer ju aldrig få vad han begärt för detta.

Det var ruggigt med trafik igår kväll och tyvärr hade killen stressat från Årsta till sitt förråd i Bergshamra (han hyr ut lägenheten där i andrahand) för detta. Jag rekommenderade honom att passa på att ta en ny bild nu när vi lyft ut prylarna, men han förstod inte varför.

3 kommentarer:

Håkan sa...

Nita fast 2 st remmar i varje planka med jämnt mellanrum så brukar det lösa sig.

Anonym sa...

Menar du att det inte är synd om mig som måste ta bussen?

Nu har skolorna börjat och det är knökfullt varenda dag. Det är iofs inte enbart negativt. Det thailändska skoluniformsmodet är ju fortfarande som en liten solstråle i regnet för en trött bussresenär.

Nu vill de sätta stopp för detta. De för korta kjolarna. Då blir jag en stackare.

Nille sa...

haha, nä, det skall nog mycket till för att du INTE skall ta bussen, eller? :)