onsdag, juni 20, 2007

Första besöket hos Emilys dagmamma

Vi mötte upp Maria, som Emilys dagmamma heter, på en lekplats i närheten. Det var första gången Emily träffade henne. Plair och jag mötte henne redan igår. Det har varit många turer med Emilys skola men nu fick vi alltså den dagmamma vi inte skulle ha förrän i november, redan i augusti. Inskolning i samma veva som Sebastian och Josefine, men de skall ju gå på dagis. Jag är övertygad om att alla alternativen erbjuder för- och nackdelar, och att man bör försöka känna efter vad som är bäst för ens barn, om man har valmöjligheten. Det kan man inte säga att vi hade så mycket av. Emily fick en plats på skolan i deras 0:a, det skulle vara 5 femåringar och 26 sexåringar. Hon skulle alltså börja ett år tidigare. Över detta valde vi dagmamman.

Maria som hon heter är en del av en större grupp som jobbar tillsammans, delar upp barnen och har strukturerade aktiviteter. Påminner mycket om dagis bara det att grupperna är mindre och åldrarna är blandade. Samt att det drivs i egna hemmet. Tydligen fungerar inte alla dagmammor på samma sätt, vissa vill bara vara hemma av vad jag förstår. Maria kommer på rekommendationer från flera, min bror bland andra. Det var ju min bror och hans flickvän som satte oss i kontakt med henne (kusinen Lin går ju redan där, och verkar inte tagit skada).

Emily vart lite förvånad över att hennes nya skola var ute i det fria. De nya kompisarna tog hand om henne (och om Josefine också för den delen) på direkten. De var jättenyfikna på Lins kusin som kan prata ett främmande språk. Som ni kommer se på filmen var det mycket ungar, och även Sebastian var med. Lekparken är den större av de vi har i vår yttersta närhet. Barnen gillar den mycket.

Obs! För er som är i Thailand. Berätta gärna om ni kan se filmen eller inte. Jag vet inte om Photobucket också är censurerat av den odemokratisk tillsatta regeringen.

Inga kommentarer: