torsdag, juni 14, 2007

Förlåt mig fader, ty jag har syndat

Det har varit lite väl mycket herr Arn Magnusson (Jan Guillou bästsäljare) på sistone, så att starta detta inlägg som en bikt kom sig naturligt. Det har ju varit alldeles för få inlägg på sistone. Inte det att det inte finns något att skriva, utan snarare det att hitta tid, har varit dillemmat. Eftersom jag såg att Google annonserna hade dragit in hela 50 kronor under gårdagen (vilket nästan var rekord) tänkte jag bjuda tillbaks :)

Idag vart det ytterligare en stressad utflykt på stan. Sollentuna centrum förärades med ytterligare ett besök. Handelsbanken och Vuxenskolan var målet. Arbetsförmedlingen stod även den på listan men det hann inte mes, inte idag. Hur fasen hinner folk sköta ett jobb? Tycker jag inte gör annat än att ränner mellan olika myndigheter.

Plair är nu anmäld till en kvällskurs för nybörjare som startar på Måndag. 2 kvällar i veckan över hela 2 veckor, sedan blir det sommarlov. Jag antar att jag får åka med henne på bussen första gången.

Vi lyckades även ordna med bankkonto, Internet banking, och kanske ett id-kort. Osäker på om bildens vinkel duger, kanske vi får ta om den. Det visade sig att en gammal fotbollskompis styr och ställer inne på den banken. Servicegraden gick upp så snart som personalen vart varse om det. Fredrik som han heter lirar med veteranlaget i Sollentuna och det verkar som vi åter igen kommer bli lagkamrater. Tydligen hade de haft match igår.

Vi får skriva in Plair på arbetsförmedlingen över nätet istället, och sedan bara åka dit och verifiera hennes papper, så att hon bli arbetssökande. Jag noterade att det fanns ett speciellt stöd att ansöka om, där en eventuell arbetsgivare kan slippa arbetsgivaravgiften första året och den skall jag höra mig för om. Plair är införstådd med att tills hon pratar språket blir det bara tråkiga jobb men det verkar inte störa henne alltför mycket och det är ju bra. Nära Sollentuna och helst dagtid vore ju smidigt. Fabrik, städning, diskning, och vad mer kan man tänka sig? Förslag?

Josefine och Sebastian startar på förskolan den 13 Augusti och vi jagar fortfarande på att få in Emily tidigare än i November. Klart är det att det inte blir samma plats. Emily är ju den som gillar skolan mest så hon kommer inte bli glad över att lämna av de andra, och sedan själv gå hem och tråka. Det finns dock hopp för henne med eftersom det ryktas att en av skolorna i närheten tar in en förskoleklass med 5 åringar, och de skall visst bara vara 5 stycken som det ser ut nu. Jag skall ringa dem i morgon men det bådar gott.

Troligtvis kommer vi inte ta ut någon föräldraledighet alls och då behöver hon minst halvtidsstudier och/eller vara listad som arbetssökande för att barnen skall få fulltid på förskolan. Det känns viktigt att de får vara där så mycket som möjligt nu i början.

Inga kommentarer: