Egentligen är det helt otroligt men just nu sitter en halv fabrik på mitt kontor och ”lagar” en produkt jag gjorde nedslag på för 10 dagar sedan. Som tur var är det ett förhållandevis enkelt problem. Det är en gummilogga som inte är ordentligt limmad. Efter mitt tredje nedslag ringde ytterligare en person upp. Hon kom över till kontoret senare. Jag är ganska säker på att hon inte kände till problemet. De första 2 gångerna har de mer eller mindre bara packat om prylarna i andra kartonger.
Jag har alltid undrat vem som är vem på denna fabrik, dvs.,. vem är ägaren, fabriken, och mellanhanden. När de beskriver sig själva är de systrar. Några av dem är garanterat systrar på riktigt. Kineser är de i alla fall hela bunten, och tur är väll det, annars hade de väll tagit förlusten (men behållit handpenningen) och bett mig flyga och vara.
Problemet som vi har är nog framför allt ett kommunikations artat ett. Jag pratar med en, som säger till en annan, som i sin tur skickar vidare. Vad sedan händer eller inte händer kan man undra!?
Första kontrollen gjorde jag redan på fabriken, och visade tydligt på problemet. Andra kontrollen gjorde jag efter de leverat till kontoret. De fick hämta tillbaks dem samma eftermiddag. 3:e kontrollen gjorde jag efter leveransen igår. Inte förrän nu tror jag de sitter och gör något åt saken.
Nu sitter de i alla fall och lägger lim på varenda produkt igen. Jag har gjort några stickprover och vi har gått från 35% ”rejected” till kanske bara 3%, vilket är helt ok. Dessa 3% är nu synd att kalla ”rejected” eftersom de flesta inte skulle notera felet. Det börjar se bra ut och jag kan börja fundera på frakten.
Thailand i ett nötskal hela denna soppa!
Men, å andra sidan, utan denna soppa, skulle det inte finnas behov av utlänningar, så…
Jag valde deras produkt fast den var 100% dyrare än andras. De motiverade detta med kvalitet, och jag trodde på dem. Det gör jag visserligen fortfarande. Detta är ett litet problem vi har, tänk om det varit trycket eller storlekarna som varit fel, läskiga tanke.
Att man i Thailand förföljs av oförklarliga fördröjningar är ett välkänt faktum. Somliga kallar det charmigt, inte jag.
Andra bloggar om: fabrik, inspektion, thailand, kvalitet, kaos
tisdag, april 10, 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Vad mer i plast behöver du?
Duschdraperier?
Väskor av alla de slag?
Det har jag. Kanske.
Detta är ett av de 2 möten vi måste hinna ha innan jag drar. Fördelen med detta är att vi antagligen kan gör det hos dig på kontorstid.
Jag hoppas också att med mitt inlägg alla förstår varför plastjohan fått ett hyfsat lokalkontrakt hos en Thailändsk fabrik. Det kan vara värt pengarna att ha någon som förstår inte bara vad orden kunderna pratar med, utan kan läsa mellan raderna också.
Bara att anställa honom gör att man vill köpa aktier i företaget.
Skicka en kommentar