fredag, april 13, 2007

Nyligen ankommna till Soidao och årets Songkran firande

Faktiskt första gången jag tydligt kan se skärmen när jag sitter på svärmors inbyggda veranda. Jag vet inte om jag provat alla skrymslen där men i den hörnan där jag sitter nu är det helbra. Det kan ju också ha med ljuset att göra förstås. Troligtvis en kombination.

Vi kom ner runt middagstid igår. Vägarna var lugna. Bangkok var helt öde även om det var en vanlig arbetsdag. Trodde jag var smart som drog dagen innan. Massor var smartare, de sjukskrev sig och drog antagligen helgen innan.

Däremot vet jag med all säkerhet att det kommer bli kaos på vägen tillbaks. Mycket gott kan man säga om Thailändarna men att kalla dem logistikens fader eller just in time (JIT) konceptets mästare skulle låta mer som ett skämt än ett påstående.

Visst, de anammar ju JIT mest hela tiden. De vet när projektet skall vara klart och startar upp för att lämna in det i dödens timme. Man lämnar ingen tid för att lösa problem som dyker upp, eller för att lägga nypåkommet värde till projektet. Vore det inte för att man ofta är fler deltagare i dessa projekt kanske det skulle kunna gå, ibland. (Detta kan mycket väl vara ett Asiatiskt u-landsproblem mer än ett Thailändskt, men jag har inte mycket erfarenhet utanför Thailand tyvärr. Kineserna är snabbare och effektivare men möter inte deadlines de heller.)

Och snart skall vi tillbaks till jobbet efter Songkran. Alla på en gång. Alla för att anlända Bangkok JIT för arbetets plikter. Har du inte egen bil kan detta bli problematiskt. Det finns begränsat med bussar, begränsat med chaufförer, och begränsat med platser i övrigt. Samma sak varje år. Massor av arbetare kommer ett par dagar för sent och med en i Thailändarnas ögon, den bästa ursäkten.

- Mai me rot mä! (no have buss).

Man missar bussen och åker hem till byn och super av sig den värsta bakfyllan. Kanske skiter man sedan i det jobbet och letar nytt. Det finns ju massor av jobb där lönen är urdålig. Lön och eventuell bonus har man ju fått precis innan Songkran så….

Sabai, sabai…

Ps. Mycket bra fart på Internet denna gång. Ds.


Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: