söndag, april 01, 2007

Plairs ansökan om uppehållstillstånd

Jag fick precis ett telefonsamtal från Ambassaden, de hade försökt ringa mig sedan slutet av förra veckan. Tydligen är det problem med Plairs ansökan. Inte med hennes ansökan egentligen, utan snarare med kvotan för Thailändare för 2007.

Redan 2006 minskade man kvotan, främst för alla problem med skenäktenskap, och nu har det visat sig att man låtit redan innehavare av uppehållstillstånd ta hem alltför många släktingar. Normalt brukar de bara stanna över semestern, men nu har de valt att stanna baserat på feltolkade lagar som gör detta möjligt. Kvotan är mer än överfull.

Hade det inte varit för att jag var arbetslös hade detta fortfarande inte varit några problem för oss, eftersom det var som jag gissat, att vi hamnat i gräddfilen. Suck!

Vi har inte fått det formella avslaget ännu men man ringde för att förvarna mig, eftersom man vet att jag funderar på att köpa biljett oavsett.

En annan tråkig information fick jag när ambassadtjänstemannen frågade mig varför vi inte hade uppgett att min fru hade varit gift tidigare (?), och bott i Tyskland (?) i över 3 år. Jag höll på att ramla av stolen. Inte för att det spelade in i vår ansökan sa han, men man skall vara uppriktig. Pinsamt värre när jag fick låtsas att jag kände till detta.

Det här var ju inget kul alls!

Andra bloggar om: , , , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

Nej fan. Inte var det kul detta.
Trög dag.

Anonym sa...

Du det gör väl ingen skillnad, inte 1 april!!

Nille sa...

Jag vet inte hur många jag lurade ända till Tyskland men April April på er :)

Den kanske var lite magstark och jag hoppas verkligen inte den slår tillbaks.

Anonym sa...

Bra skrivet. Det bästa aprilskämtet jag läst.

Anonym sa...

Hmmm...din fru läser väl inte din blogg, hoppas jag?
;-)

Nille sa...

Annie: Hon förstår inte svenska förutom för enstaka ord, ännu. Men, jag var tvungen att berätta för henne ändå, eftersom jag tyckte det var så kul skämtat :)