fredag, april 20, 2007

Zink och koppar balansen

Jag fick en liten privatlektion i biokemi i går. Lektionen gällde balansen mellan zink och koppar och kom från vännen som driver håranalysservice i Sverige.

I det korta. Höga nivåer av zink och man blir aggressiv, för lite och man tappar handlingskraften. Mycket koppar och man blir emotionell, lite och man blir likgiltig. För mycket av den ena och man dräper det andra. I harmoni fungerar dessa som bäst, lite som yin och yang alltså. Koppar och zink är alltså både antagonister till varandra och verkar i synergi.

När män fullpumpade av anabola begår våldsbrott av den grövre sorten kan man ana ett överskott av Zink. Steroiderna bygger upp zinkdepåerna, och om nivån redan är hög kan man bara gissa följderna. Samtidigt sänker man kopparnivån, och våldsmannen känner därmed noll empati för sina blivande offer.

För människor som lever i ångest enabart för att andra far illa kan man troligtvis se det omvända förhållandet.

Höga mängder av koppar hittas dessutom ofta hos människor med personlighetsklyvning (Schizofreni). Känner du någon Dr Jekyl och Mr Hide? Be dem kolla upp koppar/zink balansen.

Ta blodbadet på universitetet i USA som exempel. Killen mådde inte bra förstås. Jag fick förklarat för mig varför hans beteende (folkskygg, inbunden, mm), i kombination med trolig personlighetsklyvning, tyder på höga koppar nivåer i kombination med annat (som jag måste få återkomma om).

Dumt att skriva den här paragrafen eftersom jag inte är tillräckligt insatt, men tycker den är så intressant i sammanhanget så jag gör det ändå. Kanske väcker det någon nyfiken att lära sig mer, och då är hälften vunnet.

Blanda nu inte ihop biokemi med håranalys. Det är en sak att spåra ämnen i ditt hår ch en annan att studera ämnenas påverkan på dig.

Inga kommentarer: