måndag, april 02, 2007

Jösses vad varmt det är i Bangkok nu!

Helt snurrigt att man kan missa det men springer man inte ute på gatorna så mycket utan mest går in och ur olika klimatanläggningar är det faktiskt möjligt. Nu är det ordentligt varmt och det sedan en dryg vecka tillbaks.

Kände det framför allt när vi rullade över till Stefan igår för Linneas kalas. Gångavstånd så vi lastade tvillingvagnen full och kastade oss iväg. Satan i gatan vad det gassade. Det påminner om de första åren i Bangkok, cirkeln sluts med andra ord.

Temperaturen har alltså legat och pendlat runt 38 grader. Prognosen för nästa vecka är att den skall sakta men säkert gå ner mot 36 grader!? Tur att bilen är på verkstad för nu är det inte bara gamla bilar som får problem med nedkylningen. Stillastående trafik, varma motorer, och gassande sol rockar inte fett för någon biltillverkare. Tvärtom mot Sverige med andra ord.

Elräkningen kommer inte heller bli spännande, eller, det är väll just det den kommer bli, spännande alltså. Det skulle inte förvåna mig om vi går över 6,000 baht för vår lilla lägenhet, för första gången. Elen blir ju också dyrare när det konsumeras mycket, marknad och efterfrågan.

Och i eftermiddag skall jag givetvis ut på kvalitetsinspektion... Tur att det bara är 1,000 par skor, för det kommer bli varmt. Men det finns de som har det värre det är säkert. De festa i Thailand lever ju helt utan klimatanläggning. Nu badas det kan jag säja, i floder, i havet, i dammar, och vart det finns vatten, så länge det finns.

Ja just det! Vad tyckte ni om mitt Aprilskämt :)


Andra bloggar om: , , , ,

15 kommentarer:

Anonym sa...

Det där med temperaturen låter som rena aprilskämtet i mina öron. Här i Seoul har det varit max åtta plusgrader och isande vindar idag....

Svenne Farang sa...

Bästa aprolskämtet jag hört i år, coolt. Jag gick verkligen igång på den där biten om kvoteringar för thailändare, jag tänkte snacka med min kompis som är advokat och fråga vad det är för skit, om han vet någonting om det. :)

Michael sa...

Det var riktigt vasst maste jag saga!
Har i Korat ar det riktigt svettigt, som du skrev i ditt inlagg, folk badar och svalkar sig overallt. Igar var vi ivag vid ett vattenfall och det har aldrig varit sa mycket folk som igar.

Unknown sa...

Uppdaterad igen.hoppas allt 'r ok..

Inget svalare i cnx ..

Admin sa...

Lika hett hos oss, vill åka hem!

Anonym sa...

Tnäkte skrivva nöt bra, mne jag slllirar så jäkljigtg påå tanggggggenterna

Blogger pratar Isländska?
famni... Välkommen in i famni min

Linda sa...

38 grader?!
Oj, det låter onekligen svårt att uthärda. Förra sommaren var det visserligen svårt att uthärda att vara utomhus i Tokyo också. Vår vän Yoko berättade att det var den varmaste sommaren på åratal, som ovanpå allt kom för tidigt, redan i juli, och det var bitvis verkligen olidligt. Men skönt att sitta nere vid havet eller floderna i skuggan och känna brisen samtidigt som man åt färska maki-rullar och drack iskall Asahi-öl.

Anonym sa...

Lika varmt som Ni har vi inte men våren börjar attackera Paris med omnejd nu och det är riktigt härligt. Utomhusmöblerna har kommit upp (fy fan för att slipa/olja trämöbler - men ändå!).

Tar planet till Stockholm på lördag för att fira påsk och allsvensk fotbollspremär på hemmaplan.

Ni ExilGnagare där borta, hur följer ni matcherna? Jag har fått förfrågningar från andra Exilare i er del av världen om jag har några tips. Det har jag i dagsläget inte - men ni kanske har?

Hör av er!
Mvh
Jesper
exilgnagare@hotmail.com

Nille sa...

Linda: Speciellt det där men ett par iskalla Asachi öl.

Jesper: Vi har en sittning planerad för premiären. En jäkla bra tid för oss här i Thailand kan man säga. 20.00 är rena drömmen.

Vet inte hur många vi blir med det blir hemma hos Mulhman som vanligt (till hans flickväns stora missnöje :) Han har graderat upp sin bandbredd så det kan bli fint det här. Jag skall skicka dig ett mail från jobbet imorgon eftersom du kanske inte glider förbi här på ett tag.

Anonym sa...

Nille, klart att det är varmt i April.Ingen skilnad sen 96 eller 92. Välkomen till Sverige. Det är på tiden att du flyttar hem. Med hem, menar du Stockholm med omgivningar? Om inte så har Du Håkan i GBG. PS. Hälsa din mor.

Anonym sa...

POST SCRIPTUM: Jag kommer in som anonym said, hoppas att du vet vem Jag är ändå.

Nille sa...

Håkan GBG: Jag var inte säker på att det var du när du kommenterade för några dagar sedan,men trodde kanske det. Kul. Vi hörs i Sverige.

Anonym sa...

Det vore kul att träffas igen. Fantastiskt att träffas här, första gången jag är på en blogg eller chatt. Läste också att Ni hade kalas på Nana, då var jag också där. Ha de´Håkan GBG.

Nille sa...

Håkan: Skicka ett mail till niclas@uddman.nu så vi kan byta info

Anonym sa...

Nille
Kul att Ni träffas där! Hur skall ni följa matchen. Blir det SRs webbradio eller har ni några andra möjligheter?
Mvh
Jesper