onsdag, september 20, 2006

Blir det krig nu eller?

Jag låg och tänkte på detta i går innan jag somnade, förstås. Vad är på gång EGENTLIGEN?

Jag fick en kommentar om en av de teorier jag själv kom fram till (paranoid som jag är), på min blog, och väljer att svara på den här.

<< Bangkok expat said...
Det vi svenskar som bor i Bangkok (iaf jag) vill ha reda på är;
1: Finns det någon risk att en "andra del" av militären sätter hårt mot hårt mot upproret?
2: Om detta händer och ett mindre inbördeskrig bryter ut, vad skall vi vidta för åtgärder? blir vi hemflygna?
>>


Detta är förstås den största faran, att en ensam dåre har tappat ansiktet. Detta är inte heller ett speciellt osannolikt scenario. Är det så kan det bli lite osäkert här eftersom andra trupper kommer förflytta sig mot Bangkok. Förr eller senare kommer de stå näsa mot näsa. En man med ett känsligt avtryckarfinger kan skriva historia.

Skulle det vara på detta viset kan det bli ganska blodigt men jag skulle tro det skulle stå mellan militären. Inbördeskrig tror inte jag på. Det skulle ju betyda att gemene man gav sig in i striderna och att hela landet vart en krigszon. Jag tror inte Thailändaren känner för att backa upp någon sida, om det nu är en general mot några andra.

Jag tror inte vi behöver vara alltför oroliga oavsett vad som händer. Man skall förstås undvika att röra sig på platser där det finns upprörda engagerade människor (typ där militären finns idag). Det mest troliga scenariot, som jag antydde i går kväll, är antagligen att detta är fortsättningen på det politiska rävspelet. Det betyder i så fall att alla militärer står bakom kuppen, och att detta kommer bli en oblodig historia.

Den sittande regering störtas med odemokratiska medel och folket tar tillbaks makten (läs: andra korrupta människor ta över pengarna).

Inga kommentarer: