torsdag, september 14, 2006

Vett och etikett

Det är ungefär 200 meter att gå till den stora gatan där man kan plocka upp en taxi. Eftersom bilen fortfarande är trasig så vart det en liten promenad denna morgon. Ganska många på min gata göra samma promenad och kommer upp på ungefär samma ställe. Farangerna ställer sig snällt i kö, på diskret avstånd, bakom.

Thailändarna har en annan metod. De kan utan att tänka sig för ställa sig först i kön. När man påpekar detta så blir de nästan chockade och kryper som en mus längst bak i kön. Jag tror inte de gör detta med avsikt, utan bara att de är så ovana med att någon utomstående påpekar något. Normalt går det vägen, så tanken på hur fel det är har liksom inte infunnit sig.

Kanske de vet vad de gör. Många gånger kan de komma upp till kön, kolla in dess längd (aldrig mer än 2-3 personer), och sedan knalla mot trafiken och ställa sig 100 meter ner på gatan i stället.

Detta påminner ganska mycket om hur de kör bil. De verkar ha skygglappar. Oavsett om någon tränger sig eller behöver byta körfält så går det oerhört mycket energi till att stänga av färdvägen för motbilisten samtidigt som man undviker ögonkontakt. Detta är huvudanledningen till varför du inte kan använda färdvisarna innan du gjort din manöver. Visar du dina avsikter så är det ju helkört!

Jag har en teori om att vår mentalitet återspeglas i vårt trafikbeteende, Thailand inkluderat. Detta får jag återkomma om.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Har du en såndär ny smart taxihållplats där du väntar på taxin? De finns ju lite överallt numer, men jag har inte sett någon använda dem än, mer än som parkeringsplats...

Annars är ju köande nåt som inte finns i Thailand, eller Asien överhuvudtaget. Det är alltid vassa armbågar som gäller.

Skrattade gott en gång åt en kompis berättelse från Kina, där hon började kasta kineser till höger och vänster, när de trängde sig i busskön. Detta efter att hon väntat på bussen i två timmar, och alltså stod först i kön...

Trafikvett kan man skriva kilometer om. Ser fram emot din version. Jag kan nog bidra med min egen också, när jag får tid.

Jag skrev lite om bussar för ett tag sen. Det är ju inte direkt relaterat till detta, men det handlar lite om samma sak.

Om du missat den finns den här.

Nya bussar i Bangkok

Nille sa...

Nej, det är ingen riktig taxihållplats, bara en plats där alla samlas upp liksom, eftersom vi kommer från samma håll. Kina sist var värre, där var det krig och inte mycket att fundera över..

Skall läsa om dina bussar...

Anonym sa...

Koreaner har en enorm kökänsla vid rusningstid i tunnelbanan. Inte en jäkel försöker tränga sig. Alla står snällt på led. Konstigt nog tränger man sig dock gärna när det inte är rusningstid och mycket plats. Hmmm...

Det är faktiskt en hel del som använder blinkers här. Däremot ska man inte göra något så uridiotiskt som att stanna vid en stoppskylt. Då blir man påkörd bakifrån. Rödljuskörningarna har dock minskat rätt mycket sedan jag kom hit för tre år sedan.