onsdag, september 13, 2006

Det Skandinaviska fylleslaget i Bangkok

Snart är det dags för det årliga Skandinaviska fylleslaget här i Bangkok, nämligen kräftskivan.

Skandinaviska Samfundet i Siam (SSS) anordnar en del tillställningar, och av de 2 blötaste tar kräftskivan priset. Julfesten är god tvåa. Det var 4-5 år sedan som jag sist var på en av dessa fester och jag känner att jag fortfarande lider av sviterna. För att förklara hur mycket det sups så kan du ta en vanlig kräftskiva i Sverige och multiplicera den med 10. Slagsmål, misshandel, vandalisering, hot, spyor, affärer, ja allt är inkluderat.

Man kan nästan tro att man varit på Ibiza och hämtat deltagarna, så hårt festas det. Sanningen är dock att majoritet av deltagarna är Skandinaviska expats, och andra välbärgade bofasta Skandinaver. Är det något speciellt med oss utlandssvenskar som gör att vi festar så jäkla hårt när vi väl festar? Har vi ett större behov att sticka ut än andra människor? Eller är vi bara en bunt med individualister som försöker bräcka varandra, ja, man kan undra.

Spriten flödade fritt och vart bord om 10 hade en egen servitör som såg till att glasen var överfyllda. Vi fick även snapsglas utan fot. Jag vet inte hur många påtvingade snapsar jag skickade över axeln. När jag vaknade upp på eftermiddagen dagen efter saknade jag en sko, samt hade en flygbiljett i mega storlek liggandes bredvid sängen. Tydligen hade jag vunnit högsta vinsten på lotteriet, en T/R business class biljett till Sverige. Det tog 2 veckor att återhämta sig men biljetten satt fint.

Har man aldrig varit på en av dessa tillställningar tycker jag gått man kan prova. Se till att hamna vid ett bord där du har goda vänner, och inte bara olika typer av agenter som är där för att sälja något. Man vill inte prata affärer på denna fest. Det är ju meningslöst, eftersom man inte kommer komma ihåg vad som sagts.

I övrigt tycker jag inte SSS fyller någon riktig funktion här i Thailand, även om de verkligen skulle kunna göra det. I mina ögon gör de ingenting för att underlätta livet för Skandinaver som är bosatta här. Jag satt själv i styrelsen ett av åren så jag vet hur lite önskvärda förändringar är. De ordnar exklusiva fester, distribuerar sin månadstidning, och sysslar annars mest med inbördes beundran.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Vi har kräftskiva på lördag vi, organiserad av SWEA Seoul(som jag självklart är aktiv i...)
Har faktiskt lyckats missa de tidigare kräftskivor som varit under de tre år vi bott här. Men i år ska jag och maken med!
Har hört om en tidigare kräftskiva som blev rätt blöt (dock inget riktigt fylleslag)...men de två senaste verkar ha varit mer "sedesamma" av skvallret av döma.
Vi är inte så många, SWEA Seoul har ju bara cirka 30 medlemmar, och inte alla går på kräftskivan.
Får se hur det blir i år ;-)

Nille sa...

Jag antar att du kommer skriva om er skiva, så jag ser fram mot lite skandal-läsning på Måndag!

På dessa tillställningar i Bangkok brukar det vara 200-300 personer. Mycket större sannolikhet att någon faller ur ramen med andra ord :)

Anonym sa...

Jag kan också undra lite över, speciellt det Nordiska, festandet. Varför man tar i så när man ska dricka... Kan det komma från vikingarnas framfart? Först var dom långa tider ute på sjön och sen när man kommer hem skulle man ha fest, fira och skryta över allt man klarat av... Låter väl ganska likt...

Unknown sa...

Får erkänna att jag helt missat expat klubbar. Var på en i Chiang Mai en gång. En blandning av porrgubbar och sura kärringar som klagade på sin hemhjälp.Sanslöst!
En av gubbarna hade bott och var gift i Thailand i tio år. Han visste inte vad aroi betydde. När jag förklarade sa han.Har du lärt dig det där jävla kraxet. Skulle aldrig falla mig in sa han. huuah..

Det närmsta jag kommit är sv kyrkan i bkk, någon lussefest där men saknar prästen Olof. Han var en klippa.

Anonym sa...

Jag har heller aldrig varit i närheten av någon svenskklubb, om man inte räknar med vårt f.d. dartlag - The Evicted Ones.

Fast det var inte så svenskt det heller om jag tänker efter. Vi var bara två. Och en norrman och en amerikan.

På svenska kyrkan har jag bara varit en gång. Då var det stängt.

Men nu hoppas jag på AIK Expats. Där vill jag vara med! :)

Nille sa...

Boys: Ärtsoppan på kyrkan kan vara ganska trevlig. Kill-kvällen som den kallas. Har inte vart där mer än ett par gånger de senaste åren.

Olof var den bästa prästen utan jämförelse.

Johan: Exilgnagare (.se eller .com) bli den tredje medlemmen. Andra Johan meddelade precis att SopCast sänder HIF och DIF matcherna, men de är tyvärr mitt i veckorna. Jag installerade programmet i går men fick det inte att funka, den bad mig uppdatera på en gång men det känns långsökt.

AIK - Häcken på Lördag

Unknown sa...

Hmm gnagare i exil, vi två gnagare i Jönköping och det handlade om riktig idrott..ishockey.
Patrik Kjellberg,,Humlan Hammarström. De minns jag gladeligen..snart börjar elitserien.
Men Aik är inte med vad? Kanske o andra sidan fotbollsfolket skiter i.
Om tre år vinner J-Södra allsvenskan..Olle ä på gång

Dags o krascha i säng va en lång dag

Nille sa...

Va! Är du oxå gnagare, eller fattar jag dig fel?

Olle klarar inte trycket längre tyvärr, han är för seriös. En av hans adepter, VM 90, lirar med oss i Bangkok Vikings ibland. Lite coolt tycker jag. (ja, jag har ju varvat ner, men det glömmer jag hela tiden).

Hocky, eller hur faan det nu stavas :) är inte alls lika intressant, men visst faan är det på tiden att de går upp. Med SopCast kan det ju bli kul även den andra halvan av året ju. Väntan är lite väl lång..

Anonym sa...

Jag fick hem SopCast igår, laddade från Kina istället för Tyskland, då gick det bättre. Fick det att funka bra, men bara stand alone spelaren. Webspelaren ville att jag skulle uppdatera hela tiden också. Men bara i Firefox och Opera, med IE funkade det bra.

Fotboll, hockey, dambandy, innebandy. Allt är av intresse, så länge det stavas AIK.

Anmälde mig till exilgnagarna också. Får se om jag blir antagen. :)

Nille sa...

Då är vi nog minst 4 AIk:are på deras lista som bor i Bangkok.

Jag har samma problem men hittade en plug-in för firefox i deras forum. Känns inte som jag installerade den korrekt dock. Svårare dock att hitta en programtablå. Canal+ sänder inte i helgen tydligen?