tisdag, september 12, 2006

Morgonkaffe på balkongen

Jag stod på balkongen och intog morgonkaffet. Poolen låg stilla. Även om det var 28 grader i luften påmindes jag om hur jäkla svårt jag har att bada på morgonen. Jag ryser verkligen när jag ser morgonsimmarna. Jag är en ganska frussen kille kan man säja. Det är säkert +23 grader i vattnet nu på morgonen, men jag tycker en då det känns kallt om jag dippar foten. Är jag på Ko samet under den heta årstiden kan till och jag med bada, när som helst. Då är det +30 i vattnet dygnet runt och svalkar inte ens. Nu undviker vi Ko Samet vid den tiden, främst för att det är högsäsong och för att sol turisterna bokar upp allt och driver upp priserna. Sedan är det för varmt för att man skall kunna njuta ens i skuggan då..

När vi besöker Plairs mamma i Chantaburi får de koka vatten åt mig innan jag skall duscha. Ja, de har alltså inte varmvatten hemma. Jag har det sedan första minuten förstås. Hemma duschar hela familjen ofta utan att slå på varmvattnet. Brr, kalla tanke!

Ja, tillbaks till kaffet. Poolen är byggd i ett stort betongblock med en nedsänkning för själva badytan. Betongen har stått i över 15 år och är inte riktigt plan. När det regnar samlas det upp en del vatten i pölar. När jag står och drömmer över poolen så kommer det en arbetare och sopar undan dessa vattenpölar så gott han kan. Detta är lättare sagt än gjort eftersom han använder en sopp!? Han verkar inte ett dugg bekymrad för det utan tycker nog han gör ett gott dagsverk. Jag förstår inte varför han soppar vattnet ner i poolen och inte över kanten ner i trädgården? Kanske han tycker vatten är dyrt och vill spara oss pengar, kanske han är högerhänt och detta var det lättaste, eller kanske han gjorde som jag, stod och drömde?

Nu glider rengöringskillen in i bilden. Oj, tänkte jag nu, blir det bråk. Vi har problem som det är med smutsigt poolvatten och detta hjälper ju inte till. Han kommer in med en hink som innehåller koncentrerat klor i botten, och fyller upp med poolvatten. Han verkar inte ha noterat killen som soppar ner det smutsiga regnvattnet i poolen, ännu. Han börjar hälla ner kloret i olika hörn av poolen, ibland rör han lite med en pinne.

Nu morsar han på sop-killen också, ” – tjena”. Livet går vidare, vatten som vatten, klor som klor. Tack för kaffet!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Din iakttagelseförmåga överraskar mig hela tiden, kan det ligga i generna,
du ser det som i bilder, kul!

Nille sa...

Vad synd att det skulle ta tills jag var 41. Men jag antar, bättre sent än aldrig.

Jag kan cykla utan stödhjul oxå :)

Och ibland undrar jag varför jag kan känna prestationsångest...

Anonym sa...

Stödhjul är ganska svårt att cykla med, fallet blir desto högre.

Nille sa...

svårt att svänga oxå. bättre att avstå

Anonym sa...

Jag tror att jag förstår vad du menar. Alla frågar mig av någon anledning varför jag inte har börjat dömma fotboll ännu!

Nille sa...

Jensa: Nu kommer ni ju snart. Vad kul.