måndag, september 11, 2006

En veckosummering av bloggen

Det verkar som min blog har sina highs och lows. Min familjs humor kanske inte är den mest uppskattade, och det är nog bara jag och far som tycker våra skämt är lite kul, ibland. Jag har vidareutvecklat detta skämtlynne med en dos sarkasm och ironi, en talang jag tror jag ärvt från den andra föräldern. Jag vet att min fru föraktar dessa skämt. Ironi speciellt, är något Thailändarna inte finner lustigt alls. Det är ju förstås beklagligt om någon skulle uppskatta mina skämt som personliga påhopp. Förlåt.

Alla är inte heller förtjusta i min tolkning av Thailand. Men det är ju vad det är, MIN tolkning av Thailand. Tänk om alla tyckte samma, vad tråkigt det skulle vara, eller? Tyvärr kommer det nog fortsätta på samma bana, från mig får ni min version. Jag skall dock försöka sockra min blog med lite gamla emails från mina första år i Thailand. Det kommer ni gilla!

Nedan ser ni en nytagen bild på hela min fantastiska familj (klickar man på bilden får man en förstoring). För er som trodde jag hade horn: jag är ledsen om jag gjorde er besvikna.

12 kommentarer:

Unknown sa...

Tyck på bara, det är kul.Ironi är inte thailändares starka sida det är sant. Är jo ofta ett problem om man inte känner en person också.
Thailand är ett komplext samhälle, men för en två veckors turist är det ett paradis utan dess like och en del kanske inte vill se den bilden rubbad.
Alla länder har sina för och nackdelar, som utlandssvensk kan man också behöva klaga av sig ibland. Samma rätt till det som svensken som klagar ihjäl sig hemma har..inte sant.

Nille sa...

Så sant så.Det blir svårt att fylla bloggen om jag inte kan skriva om det som berör mig, och om hur det berör mig :)

Som Guava (Johan) sa, man kanske skall klämma in en bra sak här och där också. Skall försöka tänka ut någe bra tills i morgon

Anonym sa...

Sarkasm är nog från din mor, men ironi är från din morfar.
Kul med en bild på hela familjen, kan du skicka över en
Högupplöst.

Anonym sa...

Hej du, jo jag vet hur det är. Tjejerna visste vad ironi var innan de kunde uttala det. Ligger som sagt i blodet precis som att retas och skrämmas ; - )
Vilken fin bild. Gör att man längtar som en galning efter er! Skönt att det bara är ett par veckor kvar tills vi ses igen. Det är över 1 år sedan vi träffades... fattar du vad lång tid det är. Fööör lång tid. Man ser det, speciellt på Sebbe. Saknar er. Puss och Kram

Anonym sa...

Vilken fin familj ni är!!

Alla har väl sin bild av platsen där man bor? Konstigt vore det annars. Och själv tycker jag att det är det personliga i skildringar som är det intressanta. Annars kan man ju likaväl läsa en turisbroschyr...

Håller med fotavtryck i asien om att även utlandssvenskar ska få gnälla ibland. Vi är väl inte mer än människor. Dock har jag svårt för "expats" som gnäller över att allt inte är exakt likadant som det är hemma (där allt naturligtvis är bäst...). Varför åker ni inte hem då, undrar jag.

Anonym sa...

Det är inget fel på ironi om det inte låter hånfullt och är sårande tycker jag. Roligare om det är lite roligt också med andra ord...;-).

Självklart ska du skriva om det som berör dig. Vi får ju veta saker som vi inte hade en aning om. Bra också med lite mer insikt om Thailand så vi förstår dig, Plair och barnen bättre när/om ni flyttar hem till Sverige.

Nille sa...

Haha!

Ja, jag vart nog lite väl blödig där.

Nille sa...

Annie: Tack för det!

Anonym sa...

Nice bild :)
men du får gärna utveckla mer vad du tror att jag har fel på.

Nille sa...

Herr Anonym: Det vore roligare om du skrev ett namn och utvecklade dina egna terorier. Man kan annars lätt blanda ihop olika anonyma kommentarer.

Vad jag tycker och tänker skriver jag redan om. Du får vänta på nästa inlägg om du vill veta mer :) Jag säjer inte att du har fel. Jag tycker bara ditt resonemang påminner om det man hade efter de första kontakerna med Thailand. RTyp, den romantiska bilden av Thailand som paradiset på jorden.

Utveckla gärna dina egna terorier

Anonym sa...

ja, det ska jag försöka. Hoppas nästa inlägg kommer snart :)

Nille sa...

Jag skriver alldeles för ofta så det behöver du inte oroa dig för :)