onsdag, oktober 11, 2006

Feminism och genusvetenskap

Jag skulle egentligen lagt in detta inlägg som en kommentar på Dianas blogg men det var stört omöjligt. Jag hade lovat att försöka finna en inriktning för hennes genus uppsats som kunde blanda in Thailand (Diana är ju Thailands Svensk) med Sverige. Lättare sagt än gjort men troligtvis fullt möjligt för någon med mer kött på benen än mig. Min trevare finner ni nedan. Är det någon som kan hjälpa till så är det bara att skjuta kommentarer. Tanken var att en uppsats om detta skulle komma oss alla till nytta.

Här börjar min kommentar som inte gick att klistra:

Här har vi 30 grader och regn om det är något tröst. Antagligen inte :)

Genus igen: När jag läser kursbeskrivningen så får jag intrycket av att det är en liten introduktion på vad genusvetenskap egentligen är.

Kursen ger grundläggande kunskaper om kvinnors och män livsvillkor och livssammanhang förr och nu, inom samhälle, arbetsliv och familj, liksom i förhållande till den moderna jämställdhetspolitiken.

Och huvudfrågan verkar vara: Genusvetenskapen har sin vetenskapliga bas i feministisk forskning, som problematiserar relationer mellan könen ur ett maktperspektiv.

Några spontana frågeställningar:
1) Hur påverkar din bakgrund dina möjligheter i jämförelse med andra kvinnors (svenska, invandrare). För och nackdelar.
2) Svensk kvinna gentemot invandrarman? Svensk soffliggarman mot en invandrad karriärskvinna?
3) Hur drar man som dig nytta av sitt ursprung för att skaffa sig ytterligare fördelar jämfört and svenska kvinnor (och eller män).
4) Är det att vara man eller kvinna, eller drivkraft, uppfostran och motiv, som är det avgörande?

Män och kvinnor är olika som natt och dag. Svenska kvinnor är jämlikast i världen. Det, bara för att vi svenska killar är mesigast i världen (goiga, mysiga, pappiga, mm). Inte nödvändigtvis för att vår jämnställdshetspolitik är så bra. Vad ni får betala i ena änden får ni tillbaks i andra.

Japp, makten ligger hos män, varför? För att de finns fler psykopatiska killar än tjejer är min gissning. Psykopater som kan anpassa sig till samhällets normer är vinnare i pengar och makt mätt, eftersom de kör över oss alla.

Inget att sträva efter. Låt tiden gå och samhället förändras långsamt, detta tar generationer. Världen är internationell. Affärer kommer fortsätta att göras upp på barer och i maktens korridorer mellan människor som gillar att jobba med varandra, inte nödvändigtvis i andra människors nytta.

Vill man som feminist påverka framtiden får man gå bakvägen, och skynda på utvecklingen för de som har det som sämst på denna front. Gör något där det gör som störst skillnad.

Är du kompetent får du jobbet och lönen förr eller senare. Är du inte kompetent kanske det handlar om tärningsspel där man som man har större möjligheter. Fördelen med Sverige är i så fall minimum löner vi ändå har.

Kvinnor, om ni börjar med att tala ur skägget, och säja vad ni tycker och tänker blir det lättare för er chef och era kollegor att förstå vad ni vill. Om man kliar sig i örat kan inte chefen förstå att man vill ha löneförhöjning (kanske om chefen är tjej, så det lär jag få äta upp). Om man grinar på toaletten kan inte chefen förstå att man egentligen ville ha den där befordran som gick till Pelle.

Men vad skönt att den gick till Pelle, då kan man ju gömma sig bakom att han var man.

Nä, ge upp detta

Ps. Ja, det vart lite väl mycket pladder från min sida. Men det är så jag är, en ordspruta med åsikter. Jag hoppas att du inte tar detta personligt. Det var riktat mot feminismen som en front, kvinnor mot män. Lite genus tycker jag allt.

Män är från Mars och kvinnor från Venus, och det kommer ALDRIG ändras.

Och det känns skönt. Tänk om alla kvinnor började bete sig som män, eller alla män som kvinnor. En mix är bäst och den har vi nu. Pengar är inte allt. Man är 2 i en familj. Man får dela på framgången oavsett vem som fått den. Inget kommer utan ett pris.

Andra bloggar om: ,

9 kommentarer:

Anonym sa...

Ju längre jag vistas i Korea, desto mer uppskattar jag svenska män, svensk jämställdhetspolitik - och avsaknaden av konfucianism i Sverige ;-)

Nille sa...

Tänk att man skall behöva flytta bort för att förstå hur bra Sverige är.

Stackars alla klagare som inte vet vad de klagar över.

Jag får nog inte medhåll av alla, hoppas jag :)

Anonym sa...

Hej hej! Nu har jag svarat på ditt inlägg. Mitt är inte heller personligt riktat mot dig, men det kanske framställs så, inte meningen. Jag blir lite upprörd bara.. :)

http://dagenidag.blogs.se/2006/10/12/title~1212147

Nille sa...

Jag kan fortfarande inte göra inlägg i din blogg?

Jag trodde du skulle ösa på lite mer än så här. Jag höll nästan andan när jag klickade in på ditt inlägg :)

Japp, mest biologi, det är min teori och samlade livserfarenhet. Venus och Mars håller jag benhårt på.

Problemet i Sverige är att man har för mycket tid att tänka. Tro mej: I have been down the alley!

Ut och och kör, världen är din om du vill, man eller kvinna!

Skit i Pelle!

En fråga: vart är man mer jämnställd än i Sverige (nämn nu inte något av de andra skandinavisaka länderna)? Detta är inte min expertis men med din hjälp kan det kanske bli.

Vad tyckte du om frågeställningarna, kan vi jobba vidare i de banorna?

Anonym sa...

Haha, inte behäver du vara rädd för mig! Jag är ingen fullblodad debatterare (än)! :)
Väldigt konstig ttat du inte kan kommentera i min blogg, men du kanske gör för långa inlägg eller så?
Jag ger mig i frågan om värdlens mest jmställda land. Jag trodde inte att Sverige låg så bra till numera, utan att vi var "bättre" på 1990-talet, men efter mkt kort och snabb icke-vetenskaplig forskning på det hela visar det sig att Sverige fortf anses vara det mest jämställda landet, i siffror. Och det är ju förstås superbra!
Jag har idag bestämt med min handledare att jag ska rota lite i bröllop och äktenskap io min uppsats, som jag tänkt ett tag, men om du vill läsa uppsatster om Thailand kan du t.ex kolla här: http://uppsok.libris.kb.se/sru/uppsok?query=anywhere+all+%22thailand%22&maximumRecords=25&operation=searchRetrieve&stylesheet=arkivx-hitlist.xsl&recordSchema=dc&startRecord=1

Nille sa...

Jag skall kolla in den länken, det låter spännande.

Vore det inte himla kul att forska/skriva om dig själv? Din handledare borde ju i så fall kunna ha uppslag på vinklingar tycker man?

Om att posta på din blogg: Jag skall prova i snart igen. Det kan vara att din leverantör har problem med spam och att man spärrar åtkomst av vissa saker för folk som befinner sig på vissa platser.

Har du en bra support kan du fråga dem. Så skall det ju inte vara förstås.

Nille sa...

Faktum är att Sverige är på top på en himla massa olika "bra" listor.

Vi svenskar borde slå oss för bröstet lite mer än vad vi gör. Men och andra sidan så är det väll för att vi är som vi är, och gör som vi gör, som vi ligger så bra på listorna...

Anonym sa...

Det här var riktigt, riktigt pinsamt.

Nille sa...

Kaz: Du kom ganska långt. Vad är pinsamt? Kan du inte dela med dig lite?