måndag, december 25, 2006

Ännu en Juldagsmorgon i Bangkok!

Tyvärr var jag tvungen att ge mig ut på stan idag. Jag tog det nyktra beslutet att ställa bilen hemma hos John efter julfirandet igår. Biloen var tvungen att hämtas. Det blir annars ofta alldeles för mycket bilkörning med promille i kroppen. Jag vågar säja att de allra flesta som har ett fordon här i Thailand, oftare än inte, kör berusade. Det verkar som om detta är en del av kulturen vi alla väldigt lätt tar åt oss.

Julafton var annars väldigt lyckad. John hade spenderat dagar med att förbereda julbordet. Tyvärr vart vi blåsta på julskinkan som beställdes via en cateringfirma. Meningen var att vi skulle hämta upp den vid en samlad leverans till Svenska Kyrkan på Sukhumvit 33. Inte nog med att de kom 2 timmar sent, de hade helt glömt bort vår beställning. Tydligen en Holländare som tagit över denna syssla sedan den Svenska firman gick upp i rök. Det är mycket folk som kommer och går här.

Cateringfirmans försvar var att ordern kom för sent. Tack för kaffet tyckte vi, vad fasen tog de emot den för?

John lyckades sedan med mästerverkat att få en rökt skinka (det närmsta vi kunde komma ) att både smaka och likna en julskinka, och med det satte han pricken över julbordet.

Det vart massor av dans runt granen. Massor av sång. Skall jag vara ärlig verkade de flesta av barnen tycka att det var roligare att titta på oss än att delta. Vi var i högform.

Peters tomtedräkt gjorde succé. Han köpte den i USA inför förra julen och den var det bästa jag sett. 500 kronor hade den tydligen kostat och inkluderade heltäckande hår och skägg, brett skärp, samt stövlar. En sån vill jag ha!

Barnen fick massor av jättefina julklappar och de är så glada så. De har fullt upp inne i barnkammaren kan jag lova. De hälsar och tackar!

Andra bloggar om: , , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Vad spännande att läsa lite om ditt thailändska liv. Det är helt klart exotiskt för en annan här i Sthlm.
Hamnade här via en slumpgenerator, som slumpar fram tre bloggar. Kul.

God fortsättning på julen! :)

Anonym sa...

Det såg inte dumt ut med julbordet! Fick oxå i mig lite svensk jul mat. Det var bla skinka, köttbullar, prinskorv, rödkål, ostar m.m.

Unknown sa...

Gräset är i vart fall frostat nu,annars varmt..

God fortsättning!

Anonym sa...

* Oj då så spännande att hitta en blogg från en som verkligen bor i Thailand. Min dotter med familjen är snart i dina kvarter.. framåt morgonen..tisdag 27 dec. Ska vara på resa där i 24 dagar.. liten semester kan man säja. Ska verkligen läsa vidare här. Spännande.
Tjingeling

Nille sa...

Kul att så många nya har hittat hit, kul också att ni finner läsningen lite småintressant. Välkommna tillbaks.