måndag, december 11, 2006

Organisationer för inbördes beundran

Hört under Luciafirandet.

Kanske var det för att SWEA var på plats under luciafirandet jag gavs nöjet att få mina fördomar bekräftade. Kanske inte. I vilket fall utspelade sig en intressant historia på kyrkan i Bangkok igår.

En mor till en jättesöt blond 2 ½ åring klädd i sidenliknande vit långklänning, står och pratar med en annan, till synes, överklasshemmafru. Hon vräkte ur sig följande kommentar när hon urskuldar sig över dotterns klännings, osvenska, utseende.

- Ja, den ser lite utländsk ut, säjer hon med rodnande kinder. Nästan föraktfullt nickandes åt en Thaikvinnas håll säjer hon sedan, - Det är vår väns fru som har köpt den.

Sedan fortsätter hon prata engelska med sina barn!?

Ja, jag är säker på att hon inte menade som det lät men det lät så överlägset. Expat familjer kan verkligen leva isolerat här ute, och det kan lätt så slint, eftersom de lever ett liv i lyx. Jag undrar om organisationer som SWEA är här för att anpassa sina medlemmar till miljön de lever i, eller bara för att hjälpa dem att få ut det bästa av de ca 2 åren de har på plats, innan de drar vidare.

Förstärker de kanske snarare, det för landets invånare, icke önskvärda?

Jag önskar denna säkert heltrevliga kvinna att åka tillbaks till Sverige, landa (återgå till deltidsjobbet i kassan på konsum), och sedan komma ut igen. Det skulle säkert vara självutvecklande. Jag skall inte berätta för henne att hennes man satt och hånglade med en glädjeflicka på soi 33 i Onsdags förra veckan. Skämt åsido, jag har aldrig sett människan, men det skulle mycket väl kunna vara sant.

Det är farligt att bo i en liten låda.

Inget ont om SWEA, jag känner inte till dem så bra. Detta är en slutsats jag drar av mina samlade intryck. De är säkert bra för somliga, speciellt för dem som står stadigt på jorden.

Ungen var för övrigt hur söt som helst, även om klänningen såg lite Thailändsk ut.

Andra bloggar om: , , , ,

2 kommentarer:

Admin sa...

Man får otäcka vibrationer när man hör vissa uttalanden... även när det bara handlar om en klänning. Den vita överhögheten lyser stundom igenom på de mest utbildade och trevliga männsikor - Tyvärr!

Nille sa...

Jag såg att jag skrev lite rörigt, men budskapet kom rätt, det var bra.

Ja, det är underligt sådant här, jag förstår inte.