lördag, januari 06, 2007

Allt var inte pest på ABAC

Jensa var som sagt var lite orolig för att jag skulle skriva ner den examen vi båda tog på ABAC University här i Bangkok. Inte så mycket att oroa sig för tycker jag.

Den stora skillnaden på denna utbildning, Sverige mot Thailand, är trots allt för dem som bara tänker ta sig igenom och få detta på papper. För dem som inte är speciellt intresserade. I Thailand kan man göra detta utan att lära sig speciellt mycket. Med det säjer jag inte att det är lätt, men man kan klara sig utan att läsa alla sidor i boken, genom att studera gamla prov, samt memorera definitioner. Ett bra minne tar dig ofta igenom kursen utan att du nödvändigtvis lär dig något. Mitt minne är uselt så detta var inget alternativ.

Mattematiken i Thailand är på en helt annan nivå än vad man har i Sverige, och om det inte vore för den skulle jag säja att nästan vem som helst kan få sin examen här. Alla kurser var heller inte usla, men det är dem jag minns och kommer skriva om.

Samtidigt var jag inte alltför imponerad av de utbytesstudenter som kom från Sverige för en termin eller två, även om det var kul att ha dem där. De var mest som vi.

Nu läste vi böckerna, vi ville ju lära oss något. Det var likadant för de flesta andra svenska studenterna jag stötte på under åren.

Sedan skall man inte glömma att allt inte står i boken. Många är de, de smarta och duktiga människor som har lyckats utan utbildning, som jag har träffat.

Du blir inte smart av en examen enbart.


Andra bloggar om: , , , ,

3 kommentarer:

Svenne Farang sa...

Här i Sverige kan man också glida igenom en del högskoleutbildningar om man vill. I alla fall inom de samhällsvetenskapliga ämnena, när det gäller läkare och ingenjörer osv är det nog lite tuffare, det hoppas jag i alla fall...

Nille sa...

Efter jag skrev detta har jag fått just det påvisat för mig, att man kan göra så i sverige med. Det är nog svårt att göra prov som tvingar studenten att förstå. Samtidigt är vi ju så olika. Du skulle sett hur utbrett minifusket var på Abac...
Jag skall förklara över en kall öl när du kommer till Thailand nästa gång :)

Svenne Farang sa...

Tackar för inbjudan, det skulle vara roligt verkligen, att träffa någon av er veteraner.

Nästa gång ser ut att bli i sommar, tre veckor. Det känns lite "sådär" att åka på sommaren men det är ända sättet att få ihop det med semestrar och skollov och allt.