tisdag, januari 02, 2007

En intressant analys av tänkbara gärningsmän

Jag läste en intressant analys på The Nation denna morgon. Är du intresserad av vad som händer och varför, samt som mig, gillar konspirationsteorier – ja, då kommer du gilla detta!

Ett rykte som går är att juntan via sitt Council for National Security (CNS) vill reformera polismyndigheten. Det vill säja minska deras inflytande. En god ide om det inte vore från hållet förslaget kommer från.

Milisen i Syd har mestadels haft militärt utvalda mål, det var det inte denna gång, så nu skriver jag av dem för gott.

Kom eftermiddagsbombningarna kanske bara som ett varningsskott från någon som tyckte att midnattsattentaten var att gå för långt? Kan ni tänka er situationen om man inte hade utrymt de olika platserna.

Till analysen i The Nation, klicka här!

Andra bloggar om: , , , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

Så här kommer det att hålla på i dagar. Nya funderingar vem som ligger bakom. Hur är situationen i Bangkok, pratar folk om det? här i Korat sägs det inte mycket om det. Folk har fullt upp med vardagen...

Nille sa...

Jag skall nog hålla igen om detta ett tag nu. Jag har en känsla av att vi har ringat in dem, och det räcker för mig.

Jag hade en massa teorier runt militärkuppen som jag höll igen med så länge så att jag glömde bort dem, tyvärr! Ville inte göra om samma misstag, därför sprutade jag teroier så att jag vart grön i ansiktet.

Det är mycket tomt på gatorna där jag bor men det är nog snarare för att det är nyårshelg.

Anonym sa...

Oroligt känns det vilka som än ligger bakom. Turister uppmanas att hålla sig inomhus och lyssna på nyheterna... Men hur länge frågar man sig?

Anonym sa...

Jag likadan, har massa av terorier, så man blir nästa snurrig i huvudet. Bara att hålla tummarna att allting blir bättre.

Admin sa...

Ibland är du väldigt rolig Nille:
"Jag hade en massa teorier runt militärkuppen som jag höll igen med så länge så att jag glömde bort dem, tyvärr!"
Det låter som när man löser världsproblemen klockan fyra på morgonen :-)

Ang konspirationsteorier, den senaste låter fullt möjlig - den liksom flera andra!

Nille sa...

Man får ju lov att bjuda lite på sig själv, annars blir det ju inte kul:)

Men, jag höll inte igen om privy council chief Prem, och där kanske tom du kastar in handduken snart?

Om jag har rätt eller fel på den punkten är ju ganska avgörande för hela historian. Om jag hade fel tror jag inte vi skulle se denna turbulens.

I vilket fall ångrar jag att jag inte skrev ner de detaljer jag gick och funderade över, för de var ganska invecklade. Jag hade hela tiden planer på att ge min slutliga summering.

Det är ju svårt att han en åsikt om man inte har bestämt sig för vad man tror händer. Därför försöker jag skjuta på mindre och mindre mål. Jag tycker det är kul, men det märks nog.

Samtidigt är det ju lite trist eftersom vi aldrig kommer få veta mer än andras spekulationer. Detta görs ju upp i bakrummet.