måndag, januari 01, 2007

Vem ligger bakom bombningarna?

Eftersom det är så många faktorer som spelar in, som man inte vet något om, är det svårt att göra annat än att gissa. Detta är nog min sista gissning, och den bygger på den teorin jag haft sedan militärkuppen. Att det inte behöver vara kungen som orkestrerat militärkuppen - utan snarare en annan person, en som representerar eller är, den ultimata makten. Ni som följt mig vet vem jag menar på.

General Sonthi är tillsatt för att tygla södra, och detta är ett strategiskt val, oavsett vem som ligger bakom hans tillträde. Av den anledningen avskriver jag den tråden, den om miliserna i söder. Jag kan inte se vad de skulle kunna vinna på detta.

Vad som återstår är männen med stora intressen i Thailändsk politik, maktens män, de med pengarna. De vi läser om dagligen i Thailändsk massmedia. Tveklöst finner vi dem på båda sidor av konflikten. Militärjuntan utreder flertalet korruptionsanklagelser mot TRT vänliga, samtidigt har de flyttat in sina egna in i statliga styrelser.

Pengarna börjar rinna åt andra hållet. Hur mycket som rinner och exakt vart är det många grupperingar som försöker styra. Som alltid går dessa grupperingar över gränserna. Thailändarna spelar gärna båda sidorna.

Det ligger nära till hands att tro att stora och viktiga ”loosers” ligger bakom detta. Oron för Thaksins återkomst, sett från militärjuntans sida, är en annan. Man kan skapa en orolig situation för att hålla honom borta. Oavsett vem som ligger bakom känner jag att det inte initieras från den omedelbara toppen, utan något längre ner i pyramiden. En fraktion som agerar i eget intresse.

Andra bloggar om: , , , ,

2 kommentarer:

Nille sa...

Och... kommentera gärna detta i forumet också. Det blir lättare att hålla reda på de olika trådarna där, än här. Vill du vara anonym är det enkelt att öppna ett epost konto hos Google och sedan öppna ett konto på forumet. www.thailandsforum.se

Anonym sa...

Skall titta in där senare, du är sannolikt nära frågan "varför"? i ditt resonemang.