lördag, januari 06, 2007

Beryllium, atomslag och grundämne

Beryllium är ett tämligen ovanligt grundämne, men koncentreras i vissa mineraler, speciellt beryll (genomsnittsformel Be3Al2(SiO3)6), vilket både är en ädelsten och råvara till berylliumframställning.

Detta säjer mig inte så mycket i dagsläget. Frågan är hur vi fått in detta i systemet (alla 3 testerna visade på höga nivåer av detta ämne)? Vad det eventuellt gör för skada vet jag inte heller?

Det skulle inte förvåna om det har med miljöföroreningarna att göra. Dock, det kan även ha att göra med saxen jag använde för att ta proverna, eller vad den klippt innan. Om detta är en möjlighet får jag ta mig ner till apoteket där jag lånade den för att luska vidare om den tråden. Det var mycket dumt av mig att inte sterilisera den innan provtagningen

Wikipedia om beryllium:
På Svenska
På Thai

För dig som inte vet, wikipedia är ett ”open source project” (av alla för alla) uppslagsverk på nätet. Wikipedia, den fria encyklopedin som alla kan redigera. Mer om det här!

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: