lördag, januari 06, 2007

Oroväckande information om vår hälsa!

Jag fick ett erbjudande av en god vän att göra en håranalys hos honom. Jag nappade på det och läste snabbt på mig om detta, och skickade hårtussarna till hans kontor i Sverige. I det korta går det ut på att finna balansen mellan vitaminer, spårämnen, mineraler. Vissa agerar i synergi, vissa i raka motsatsen. För mycket av en kan döda en annan. Man förespråkar att finna individens unika näringsbehov, och att sedan förbättra kosten i den riktningen.

Jag bad honom titta extra på Emilys resultat, om man kunde se något vetenskapligt bakom hennes dåliga tillväxt. Samtidigt var jag nyfiken på miljön i Bangkok, hur vi påverkas av alla avgaser mm.

Jag fick en kort summering av honom, och den lägger jag ut här:

Jag har fått hem analysresultatet för dig och frugan och Emily. Jag har gjort en snabb genomgång av resultatet. Det är ett par saker som jag speciellt reagerar på, dels att ni alla tre har ett högt berylliumvärde (tungmetall), men framförallt Emilys väldigt låga Zinkvärde. Zink är väldigt viktigt för tillväxten! Detta kan kanske vara en förklaring till Emilys långsamma tillväxt? Jag har skickat ett mail till Dr. XXX och bett honom att kolla Emilys resultat lite mer ingående. Vi får se vad han kommer fram till.

Sedan konstaterar jag bara att jag hade rätt angående dig. Du är en slow metabolic type med en relativt bra bild. Överhuvudtaget tycker jag att resultaten pekar på en ganska bra hälsobild hos er alla tre trots en del obalanser så klart. Men vem har inte det idag!? Din frus bild är lite svårare att sia om då den visar en slow 4 = en mer tillfällig bild. Kan dölja både en slow eller fast 1.
Vad som gör mig lite förbryllad är det höga Beylliumvärdet hos alla tre. Var kan det komma ifrån? Du kan gå in på nätet och läsa mer om detta ämne.


Så detta var ju både goda och dåliga nyheter. Tungmetaller är oftast av ondo och kan mycket väl betyda att vi suger i oss för mycket avgaser. Att Emilys låga zinkvärde kan ligga bakom hennes dåliga tillväxt är intressant. Nu skall jag söka på nätet och installera mjukvaran för att öppna upp analyserna i detalj. Räkna med mer i ämnet.

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: