torsdag, mars 20, 2008

Alkoholist javisst!

Jag har länge tänkt skriva om alkohol och alkoholism men aldrig lyckats få ut något vettigt. I morse läste jag en artikel på Aftonbladet skriven av Marcus Birro som jag vill dela med mig av. Kanske jag slutligen kommer igång med något eget - nu när jag brutit isen?

Alkoholism är en demokratisk sjukdom. Den tar ingen hänsyn till klass, kön, ålder eller yrke. Den är som kärleken: blind.

Den skär rakt igenom allt. Däremot kan den döljas bättre eller sämre beroende på var den slår till. Det är en bergfast fördom att ett fyllo får skylla sig själv. Ingenting kunde vara mer felaktigt. Alla har sin egen personliga botten. Alkisen på parkbänken är egentligen en riktig överlevare. De flesta dör långt innan de hamnar på någon parkbänk.


Alkoholism är ett sådant fult ord, varför kunde det inte heta något som - glad i glaset, eller nåt? Skulle det då inte bli lättare att acceptera att man kanske dricker lite för mycket och/eller lite för ofta. En bra utgångspunkt för förändring liksom.

Dåliga ursäkter för att få dricka alkohol finns många:

- Men gud, man kan inte äta god mat utan ett gott vin!

- Min barndomskamrats polare är i stan, jag bara måste visa dem stan!

- Fick en utskällning av chefen, måste kyla ner mig.

- Fancy bar har nyöppning.

- Lisas syster fyller år.

- Vi lämnade offert idag, måste firas.

- Jag har ju semester.

bla. bla. bla.

Det det handlar om är ju att tarmen suger efter alkoholen.

Fredag och Lördag och helst måttligt - thats it. Det borde kunna räcka tycker man. Sunt leverne och ett föredöme för våra ungdomar.

Lev som man lär liksom. Yippie!!

Fixar man inte detta har man problem och bör fundera på att söka annan hjälp än den från flaskan. Detta skall inte och får inte vara fult att erkänna en överkonsumtion, och det är vad Marcus artikel handlar om.

Vad tycker du själv?

Statens hälsoinstitut presenterar intressant och oroväckande statistik, länk här!
Wiki är alltid intressant: Alkoholism

2 kommentarer:

Håkan sa...

Konstigt att ingen har skrivit här då detta är något som garanterat ALLA har erfarenhet av?
Vi borde ta oss dit där USA är nu där man skickar med sitt diplom på genomgången 12-stegskurs med sin CV. Kan man bli nykter så klarar man vad som helst är deras filosofi och jag tror inte att de har fel.

Anonym sa...

Jag själv har varit nära att bli alkoholist många gånger och det finns inga ursäkter, bara dåliga förklaringar, då ska jag dra en av minna dåliga förklaringar: Jag arbetar 26 timmar per dygn och när man arbetar med kunder så förväntas man följa med på alla barer och komma sist i säng.... Känner ni igen er själva i det?

Kjelle (orkar inte registrera mig ;) )