fredag, mars 21, 2008

En liten stuga på landet - det vore tider det

Både far- och morföräldrar hade sommarstugor. Morfar byggde 2 på samma landplätt. Det var i Hallstavik. Farsans föräldrar hade sitt i Kungsängen bortom Lejondalssjön. Vi tillbringade mycket tid där som barn, syrran och jag.

Gemensamt. De sålde när det vart för jobbigt för dem.

Kungsängen - ja, för 40 år sedan var Kungsängen långt norr ut, speciellt för dem som bodde söder om Stockholm. Hallstavik lockar mig mer idag skall erkännas. Kunsängen skulle man snarare överväga för permanentboende.

Ingen av mina föräldrar hade intresse i detta med fritidshus. Konstigt.

Alla deras barn (5) önskar att de hade haft något.

Dels är det ju ett fantastiskt sätt att hålla ihop en familj - eller splittra kanske, vad vet jag... Dels en oas i dagens sönderstressade samhälle. Ett sätt att bryta vardagen liksom.

Blir det några pengar över på min sida kommer jag investera i ett vinterbonat fritidshus det står klart. Helst skulle jag flytta från storstan men det kommer inte hända - dels för att Plair redan tycker vi bor för långt från civilisationen, dels för att det nog inte är så troligt att man hittar jobb.

Fritidshus blir en kompromiss. Och det lär dröja.

Hur långt måste man söka sig? En bra bit antagligen men min gräns går ungefär vid 2.5 timmars restid. Man kommer en bit förbi Gävle på det. Norröver blir det garanterat.

Stötte på en kille för en tid sedan som sedan hjälpt till mycket med mjukvaran på forumet jag driver. En IT konsult som marknadsför sin hemort på fritiden. Japp, det finns fortfarande sådana, som hjälper till gratis.

Svågadalen var det alltså. Tog tillfället att pricka ut det på kartan i går. Det visade sig ligga en bit ovanför Bollnäs och Ljusnan. Vilket landskap! Fantastiskt att kunna arbeta från en sådan plats.

Tyvärr inte inom räckhåll för fritidshus.

Sökandet fortgår.

8 kommentarer:

Lagers tabberas sa...

Vi vill leva enkelt och utan stress och med en ekonomi som överträffar allt, dvs när allt är betalt ska man ha allt kvar.
Jag gjorde mina Gotlandsår under 80 och 90 talet - ägde en stor djädrans hästgård med nästan 500 kvm boyta och 8000 m2 trädgård. Då var jag ensam och frånskild med två småungar var 14e dag.
Nu är det dags igen, och då tänker vi oss dra hela familjekollektivet. Du vet att vi kan köpa loss får hyresrätt. Säljer vi så får vi pengar illräckligt till vårt pret-runt-boende på ön och det spelar likskom ingen roll var jag befinner mig i världen för jobbets skull.
Vi har räknat och räklnat och när allt är betalt kommer vi att ha månadskostnader på 3400:-skatter, driftskostnader o dyl, that's it!

Lagers tabberas sa...

Och när jag väl lär mig stava ordenligt i mina inlägg så kommer det att gå ännu bättre, men ett plåster på fingret gör att jag slår fel ideligen.
Nu ska vi till Stinsen och titta på nya avdelningen 30 nya butiker.

Nille sa...

Menar du att ni skall tillbaks till Gotlkand? Låter härligt även om det drar lite kallt på vintern (gjorde ju lumpen där).

Som du säkert räknat ut vet jag knappt vad jag vill. Frugan är en city girl det råder det inga tvivel om...

Det skall bli kul att höra mer om era planer. Snart kommer ny inbjudan :)

Anonym sa...

Ha, vad kul med en logg som fungerar ;)
Jo Nille, hus kostar en massa pengar och som jag förstod på dig så visste du inte hur länge du skulle stanna i svedala, kan du inte bara hyra ett på några månader per år, jag själv har hyrt ut på det sättet och det brukar bli billigare om man lägger semestern i slutet på Augusti och i början av juni. Ett tips är att prova ett år före du bestämmer dig.

Väl mött
Kjelle från den där fina dalen du skrev om ;)

Nille sa...

Ok, tack för tipset. Det kanske är en början. Problemet är att jag behöver det inte bara som avkoppling utan för att bryta vardagen - jag kanske har fel.

Man kanske skulle hyra något ett par månader innan sommaren, det borde ju kunna vara överkomligt prismässigt sätt.

Någon semester i Sverige är det nog inte att tala om för min del annars var jag lockad att besöka er. Kanske en vecka när dagiset är stängt i mitten av sommaren.

På et ungefär, vad kostar en liten stuga?

Anonym sa...

Jag själv har ingen liten stuga 260m2 ;) Normalpris 3200 per vecka under sommaren. Men om man söker på sommar stugor/hus så borde du få reda på vad mindre stugor kostar.

Kjelle

Anonym sa...

Nille, nu ska du få årets tips... det stavas HUSVAGN. Det absolut bästa sättet att tillbringa sin fritid på. Säsongsplats på något trevlig ställe inom lagom räckhåll från hemmet. Skulle man tröttna på grannarna är det bara att flytta vagnen till nåt annat bra ställe. Det finns helt enkelt inga nackdelar, bara fördelar.

Nille sa...

Husvagn var ingen du ide faktiskt, eler kanske ett riktigt bra tält eller både och. Jag kanske borde starta i den ändan.

Ställa upp på någon campingplats känns inte lockande men jag kanske har fel där. Kanske det finns alternativ om man driver med gasol...