tisdag, mars 18, 2008

Skaffade ju en DN prenumeration nyligen men...

det blir inte att jag läser så mycket som jag hade tänkt mig. En helbra tidning men jag verkar inte få tid till den. Tanken var att gå upp en timme tidigare och få en mjukare start på dagen.

Internet är ju som att få en hästspark i arslet att starta dagen med. I alla fall för mig - jag går sedan på rulle fram tills efter lunch ungefär. Skulle gärna bromsa lite och dra ut på det hela - har en känsla av att det skulle gå snabbare att landa då.

Naturligtvis kommer jag inte upp på morgonen för att leva efter mina råd!?

Förhoppningsvis skall mitt i övrigt hälsosamma(re) liv ändra på detta. Omega-3 har jag stora förhoppningar på eftersom jag visar vissa indikationer på att jag har brist på det... eller så är det bara önsketänkande.

Oavsett - fungerar det skiter jag i vilket!

Omega-3 funktioner:

Psykiska tecken på brist av Omega 3 kan vara humörsvängningar, depressioner, koncentrationssvårigheter och inlärningssvårigheter. Yttre tecken kan vara torr hud och hårbotten, mjäll, eksem, och pigmentförändringar i bland annat ansikte (mörka fläckar).

Omega-3-fettsyrornas effekt på hälsan är idag väl underbyggd i en lång rad vetenskapliga studier. Ett stort antal studier har gjorts på specifika sjukdomar med jämförelsegrupper.

Hjärnan/ögonen - regelbundet intag av Omega-3-fettsyror skyddar mot bland annat blodproppar, ögonsjukdomar (som gula fläcken-sjukan) och senil demens.

Blod/kärl - genom att sänka blodfetthalterna skyddar Omega-3-fettsyror mot bland annat åderförkalkning och hjärtinfarkt. Dessutom sägs den kunna justera en ojämn hjärtrytm.

Leder - minskar symptomen (stelhet, smärta) hos personer med reumatisk artrit.

Hud - Omega-3-fettsyror ger skydd mot huden åt exempelvis personer med pigmentförändringar, torr hud/hårbotten och mjäll. Symptom hos olika former av eksem och hos psoriasis sägs även minskas av regelbundet intag av dessa fettsyror.

Välbefinnande - genom att reglera signalsubstanser och hormonnivåer kan Omega-3-fettsyror kan vid regelbunden användning lindra och förebygga nedstämdhet och humörsvängningar.

Barn/ungdomar - Tillskott av omega-3-fettsyror har visat sig kunna lindra inlärningssvårigheter, dyslexi, koncentrationssvårigheter och ADHD.

Källa: Wiki

3 kommentarer:

Anonym sa...

"Barn/ungdomar - Tillskott av omega-3-fettsyror har visat sig kunna lindra inlärningssvårigheter, dyslexi, koncentrationssvårigheter och ADHD."

Är det bara kapslar eller finns det andra alternativ som man kan tänka sig att barn vill äta?

Nille sa...

Jag hoppas på att hitta mindre kapslar som de kan få i sig lättare. Försökte ha sönder några och mata dem med sked och jag förstår varför de vägrade.

Kommer jag på något så lägger jag ut det här.

Tony sa...

Låter intressant, måste nog prova omega3. Jag har testat ett annat kosttillskott som påstås ha masa bra egenskaper bl.a. mot högt blodtryck, kolesterol, svampinfektioner, inflammationer, bakterie och virus-hämmande små kapslar med olivblads extrakt. Jag tycker mig ha määrkt att vissa saker stämmer i alla fall. Kan ju vara placeboeffekt också. :-)