tisdag, mars 04, 2008

Förbättra kosten - lättare sagt än gjort

Jag blir alltid så seg på eftermiddagen. Tror inte bara att det beror på att jag tränar på lunchen utan också på vad jag slänger i mig till lunch. Säkert en kombination men oavsett verkar det omöjligt att vara pigg på eftermiddagarna. Tänk om jag kunde finna nyckeln till detta - då jäklar.

Detta är intressant!

En av milstolparna i mitt livsprojekt är att äta bättre. Inte bara äta bra utan äta mer av sådant som är bra för mig och mindre av det som inte är bra. Jag har ju fått en viss instruktion från håranalysen men har varit dålig att följa den.

Jag undviker vita produkter så mycket jag kan. Byt alltså ut vitt bröd, ris och pasta till fullkornsvarianter. Långsamma kolhydrater är bättre för oss slöa moderna människor. Snabba kolhydrater hinner knappt bli energi innan vi får sockerkickar och i slutändan några extrakilo. Stort sötsug? Dra ner på snabba kolhydrater så skall du se att det bli bättre. Ät frukt!

Nu tänkte jag gå till nästa steg och detta steg är jag inte säker på faktiskt. Tydligen skall man undvika att blanda kolhydrater och proteiner om möjligt. Man skall alltså använda alternativ kost att späda ut med, grönsaker, frukt, bönor, mm. Värt att testa.

Ps. Alkohol innehåller ganska mycket kolhydrater, snabba sådana också. Tyvärr.

Ps2. Jag skall åter ta en titt på det personliga kostråd jag fick i sammband med håranalysen (vävnads och mineral analys) jag gjorde förra året.

5 kommentarer:

Håkan sa...

Är inte alkohol ett avfettningsmedel? : )

Anonym sa...

Din trötthet beror säkert på att du äter för mycket under din lunch. (Även jag tränar på min lunch 2-3 ggr/v).

Prova med att bara äta så att du känner att du har hyffsat med mat i magen (en rimlig portion). Ät med jämna mellanrum. 3-6 ggr/dag

Jag har aldrig haft problem med min vikt.
Snart 40 år.
1,78 lång
72-75 kg.

Mitt måtto är LAGOM vad det gäller kost, motion och alkohol. (en dag i veckan blir det lite extra av allt! ;o))

Mvh
Hans Abrahamsson

Nille sa...

Jag har heller inga problem med min vikt, snarare tvärt om. Min data är nästan identisk med din.

För mig är träning mycket som meditation. Avkoppling. Ett sätt att bromsa och landa liksom.

Jo, detta med att äta 3-6 ggr per dag, den har jag hört förut... Jag tror benhårt på det men har ingen aning om hur jag skall få till det! Dagarna bara rusar när jag jobbar, bortsätt från sena eftermiddagarna. Kanske detta är nyckeln jag saknar.

Käkar du efter träningen du med?

Faktum är att jag är piggare idag. Åt lunch med en gammal kompis istället för att träna.

Anonym sa...

En dag kan se ut som följer:
07.00 Kaffe (om svinhungrig: en macka)
09.00 Frukost/Kaffe/Te: Två ägg+2 mackor/knäckebröd
smör/avocado, tomat, ost
12.00 TRÄNING (intensiv träning i 30 min)
12.45 Lunch. Helst hemlagad Thaimat.
15.00 Fika. Frukt eller bröd
18.00 Kvällsmat+en öl/vin. 99% thaimat

Om det känns tomt i magen senare på kvällen kan man ju alltid ta en Yum Yum! :o)

Vid varje tillfälle, måttligt intag.

Jag äter alltid lite extra till kvällsmaten om den sker innan 18.00.
----
Om du vill bli riktigt sund kanske du skulle läsa på lite om "Levande föda"! (Själv åt jag det i tre år en gång i tiden!)
Sök på google! En kvinna vid namn Doktor Ann Wigmore var en stor profet i ämnet och ansåg att man kunde nå oanade höjder med rätt kost!

/Hans

Anonym sa...

Äter du några kosttillskott? Jag har läst en hel del om detta på sistonde och är personligt övertygad om att de flesta människor skulle behöva äta mer Omega-3, naturligt vitamin-C, naturligt vitamin-E, naturligt vitamin-B samt folic acid.

Jag mår verkligen mycket bra sedan jag började äta kosttillskott, eftersom det endast var fyra veckor sedan ska man inte dra några förhastade slutsatser, det kan även vara psykologiska faktorer. Däremot är just tröttheten borta, och jag känner mig harmonisk. Mikael som du känner kör ett (som vanlig) mer överdrivet antal tillskott två gånger om dagen och han mår också bättre än någonsin. Jag ska hålla dig uppdaterad angående detta.