lördag, mars 08, 2008

Det handlar om att hålla sig borta från Ekorrhjulet

Eller att kanske inte spendera hela sin tid där...

Helt sjukt men just nu har jag ingen aning om vad jag vill annat än att bli fri. Jag känner mer och mer att frihet är nödvändigt för att kunna ställa och styra över mitt eget liv. Att inte vara tvungen att gå till jobbet varje måndag och göra som någon annan säger, oavsett om det är rätt eller fel. Att inte behöva be om ledighet när jag känner mig lat, kunna ta en sovmorgon med gott samvete, eller åka på kombinerad semester när begäret finns.

Hur jag än vrider kan jag inte komma till någon annan slutsats än att nyckeln till frihet är ekonomisk oberoende. Man blir sällan rik genom arbete. I kort handlar det om att fokusera på sina passiva inkomster. Att låta ens pengar jobba åt en, och inte en själv åt andras.

Jag har 2 ekonomiska mentorer skulle jag säga, en yngre och en ganska så mycket äldre. En har nått målet, den andra är på god väg. Jag tar åt mig ganska mycket av deras filosofi. En sak har de gemensamt, målmedvetenhet och tro på sig själva och sina ideer. Jag får nästan känslan av att för dem var/är det snarare en fråga om när, än om.

Går du också och funderar i dessa banor vill jag rekommendera en bok min yngre mentor rekommenderade mig för inte alltför länge sedan. Det gäller alltså Rich Dad, Poor Dad skriven av Robert T Kiyosaki. Läs den en gång, läs den 2 gånger, läs den 3 gånger. Det ramlar ner ytterligare pengar för var gång.

De råd som de flesta pappor traditionellt ger sina barn är så vardagligt att det nästan känns klichéartat: "Gå till skolan och få dig en bra utbildning, spar pengar, jobba hårt och den finansiella belöningen kommer att komma." I sin explosiva finanshandbok Rich Dad, Poor Dad föreslår Robert T Kiyosaki att du kanske skulle ha struntat i dessa råd! Här uppmuntras till en ny syn på det gamla traditionella synsättet i kring ekonomi. Kiyosaki avslöjar hemligheten till sin väg till succé.

Fastna inte i ekorrhjulet, köp boken.

Gillar du denna följer en rad andra böcker i samma ämne. Robert går då på djupet och förklarar i detalj hur du skall nå dina mål.

Trevlig läsning!

6 kommentarer:

Svenne Farang sa...

Tack för boktipset Nille. Den boken ska jag läsa. Jag håller med dig precis i det du skriver, jag känner exakt samma. Jag vet inte hur många tusen gånger de här tankarna har snurrat runt i min lilla hjärna. Pengar=Frihet. Helt klart är det så.

Gunnar sa...

Ny på jobbet /= frihet.
gammal räv = frihet + bra betalt

Nille sa...

Det är bara att gratulera om du får det att fungera som anställd. Det är få förunnat tror jag.

Anonym sa...

Kul att du nämner boken, började själv läsa den och uppskattar den väldigt mycket. Det ger mig nya perspektiv och ett sett att få tyst på mamma och pappa när dom klagar på att jag bara ränner runt i världen och inte skaffar mig den där utbildningen och fasta jobbet alla andra jagar.

Svenne Farang sa...

Det där var intressant, gammal räv = frihet + bra betalt.

Det kan jag i och för sig hålla med om. Har aldrig förstått de som byter jobb ofta. Att alltid behöva visa framfötterna och försöka visa sig duktig, kanske ta en massa skit och få sämsta semestertiden. Det låter ju hur jobbigt som helst.

Nille sa...

Man får ju inte glömma bort att säkerheten i en fast anställning är mycket värd för vissa.

Jag är så avundsjuk på människor som nöjer sig med att ställa upp husvagnen 4 veckor på gotland och är lyckliga resten av året för det.

Livet skall i mina ögon levas. Håller med om att jobba kan vara roligt och kan betala sig ordentligt. Pengar är verkligen inte allt - speciellt inte om du är låst vid arbetsplatsen. Jobbar hellre för mig själv, även om det betalar sig mindre. Hävstången är något roligare.

Att jag lider av prestationsångest kanske gör att jag lättare väljer den vägen. Slippa ha någon som sitter på axeln som jag inte vet vad som skall levereras till.

Personligen går jag hellre ner i arbetstid när jag får löneökning än att casha in på pengarna. Skall faktiskt smyga fram det förslaget nu när jag har blivit inbjuden i ekorrhjulet...