tisdag, mars 18, 2008

Det är lättare sagt än gjort att...

leva hälsosamt utan att varken gå till över- eller underdrift.

Drog ju ner på kaffet förra veckan. Drack te istället för kaffe. Sedan vart jag sjuk och utsattes för frugans ständigt kokande bryggare - drack mycket kaffe.

Sedan fick jag reda på att vanligt te inte är något vidare substitut till kaffe. Nu måste jag alltså dricka vatten tills jag kommit över ett mer magiskt te. Jag menar... om det nu finns te som är nyttigt - varför då inte dricka det istället!?

Jobbade igår men är hemma idag igen. Drack bara vatten då. Nu dricker jag kaffe igen. Jag har goda förhoppningar om att jag kommer få till detta åtminstone 5 dagar i veckan. I övrigt dricker jag på tok för lite vatten men det är en annan femma.

Andra enkla åtgärder som fungerat en tid för mig - som jag vill rekommendera. Till lunch - välj mörkt bröd och drick vatten. Ersätt en del av kolhydraterna med grönsaker. Kött eller fisk lär kvitta eftersom det säkert är låga näringsvärden i båda (uppfödda produkter utan naturligt Omega-3).

Spara gottandet till helgen - livet blir både nyttigare och godare.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Grönt te som inte är oxiderat är det bästa. Japanerna lever längst i världen trots att de röker som bortsbindare. De har även ett stort intag av Omega-3 genom all fisk samt de dricker mycket grönt te som inte är oxiderat.

Nille sa...

Ok, så det var Green Tea som du menade med japanskt tee. Var nära att köpa det idag men bestämde mig för att söka lite på nätet först.

Icke oxiderat var det alltså!

Men grönt Tee innehåller koffein - och det vill jag undvika.

Tony sa...

Kan rekomendera rött te, roibos. Gjort på rötter innehåller inget koffein, men massor av nyttiga mineraler m.m.