lördag, mars 15, 2008

Omega-3, nu kör vi!

Jag surfade runt en hel del efter information om olika leverantörer av Omega-3 kapslar men vart inte klok på det store utbudet. Marknaden verkar vara ganska oreglerad och i mina ögon är det osannolikt att alla hämtar sin fisk olja från djupaste Antarktis. Vem fuskar?

De flesta skulle jag tro. Skulle tro många handlar från samma källa och nöjer sig med grossistens lovord, som nöjer sig med fiskarnas lovord. De får leverans av samma kapslar, packar om den och fixar flashiga etiketter är min gissning.

Jag valde att handla ett välkänt märke, Cederroth, även om jag var mest sugen på, av en för mig okänd leverantör av kosttillskott, Artic Omega-3 med cool förpackning. 180 kapslar för under hundralappen. Av Cederoth fick jag ungefär hälften för samma pengar. Kändes tryggare trotts allt.

Av det lilla jag förstått så är skillnaden som natt och dag på Omega-3 framställt av högkvalitativt fiskfett mot det man utvinner från fiskodlingar.

Artic Omega-3 rekommenderar 2-4 tabletter om dagen medan Cederroth baserar det på ditt befintliga intag av fet fisk vilket känns logiskt. 3 om dagen blir det för oss vuxna och 1 för barnen. Hur gör du?

Ps. Jag skall dessutom dra ner på mitt fiskintag på jobb lunchen. Odlad fisk är inte alls så nyttigt som jag trott. Dessutom innehåller de ganska mycket miljögifter i jämförelse.

Ps2. Nu ser jag Omega-3 som ett stort komplement till ett hälsosamt liv, inte en ersättning. Motion, måttligt alkoholintag, och hälsosam kost, fortsätter att vara viktigt. Jag hoppas att Omega-3 kan hjälpa mig att få ut mer ur det andra.

Ps3. Håranalysen knyter ihop påsen. Fasen att jag inte hade massor av pengar, då skulle jag köpa in mig i vännens företag. Deras analyser är förtklassiga. De borde bli mer synliga på nätet innan det är för sent. Branschen är het.

1 kommentar:

Anonym sa...

Personligen äter jag bara en tablett om dagen när jag börjar äta ett nytt kosttillskott. En tablett om dagen är mycket mer än noll tabletter om dagen. Om ett halvår eller år kommer jag göra en nu utvärdering.