måndag, mars 10, 2008

Hur jävla hälsosamt kan man leva utan att det blir töntigt?

Jag har ju inga problem med att bita ihop och prova nya grejer om jag tror det kan vara värt det. Jag är inte heller den första som kastar in handuken om jag har fel så nu blir det nog lite ändringar framöver.

Det senaste är att dra ner på kaffedrickandet. Har försökt länge men det fungerar inte. Det verkar som om för mig så är det på eller av med det mesta. Allt eller inget liksom.

Idag har det blivit bara te. Det finns ganska många sorter att välja på här på jobbet. Ett klockrent substitut, kanske jag lägger av med kaffe permanent.

Vad vill jag med detta då? Just nu spinner det på ganska så mycket. Kommer lätt upp i varv och har svårare och svårare att landa (inga sömnproblem, är kvällstrött). Kaffe som är upp-piggande lär ju knappast hjälpa min situation. meditationen har jag ju inte lyckats komma igång med igen, kaffet känns lättare.

Så, om jag nu skall dricka te, kanske man skulle hitta ett extra nyttigt ett? På kontoret i Bangkok hade tjejerna alltid en påse med torkade blad och blommor, kinesiskt te kallade de det. Kanske som kamomill te. I vilket fall ser det inte ut som te som vi är vana vid det. Någon?

Ps. Jag har redan dragit ner på alkoholen till sjukt låga nivåer. Hade glömt borthur gott öl smakade när man inte hade druckit det på länge. Mums.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Japansk te är ännu mer hälsosamt än Kinesiskt. Det är något jag ska satsa på isället för kaffe på jobbet.

Tony sa...

Du får hälsa på mitt jobb för provsmakning av te. Jag har nästan lagt av med kaffet, räcker med ekorrhjulet och all vardagstress ändå. Grönt te, eller ört o fruktte av alla möjliga sorter finns i fikarummet.

Anonym sa...

http://www.annwigmore.org

Där har du lösningen - om du har orken och intresset att rena din kropp.

Vi människor, inkl jag själv" har kommit så långt bort från "riktig" mat (gäller speciellt oss i västvärlden) att vi tror att vi äter nyttigt bara där är ett nyckelhål på förpackningen eller att produkten heter "Sunda".

"Levande föda är optimalt näringsrik:
Den rensar ut gifter
Den stödjer uppbyggnads processer
Den södjer läkande processer
Den ger energi
Levande föda stärker ditt inmmunförsvar maximalt."

Citerat från: http://www.livingfood.nu

Svenne Farang sa...

Det är säkert krysantemum-te du menar, med en blomma på påsen. Min fru dricker det också. De har massor av intressanta drycker som ska drickas varma i Thailand och asien, ingefära-te, sojadrycker, ginseng-te mm.

Själv skulle jag inte kunna tänka mig att sluta med kaffet. Men jag skulle kunna tänka mig att skära ner kraftigt på det. Kanske bara dricka en kopp om dagen. Men kaffe är ju inte farligt på något vis, tvärtom kan det ha en del positiva effekter på hälsan säger ju forskarna nu för tiden. Så varför sluta?

Nille sa...

Tack för alla tipsen - ovärderliga!

Living food kanske jag skulle våga mig på. I Thailand slank det ner både det ena och det andra så steget kan inte vara långt.