söndag, mars 02, 2008

Lekpalatset i Järfälla - Livsfarlig lekplats





Fler bilder från deras trasiga hoppborgar här!

När vi kom till Lekpalatset var det redan packat med folk. Kul för dem tänkte jag, annars har det ju oftast varit ganska lugnt där. Det slog mig redan innan ungarna hunnit in i hoppborgen att personalen var väldigt ung. Inget fel på det men med företagets inriktning kanske det skulle funnits åtminstone någon "vuxen" där, eller någon som åtminstone kunde ta ansvar som en vuxen. Killen i grillen visste inte ens vad en hamburgare med bröd kostade. Första dagen för honom. Det är alltid första dagen för någon - det är ok. Ganska snart förstod jag att det snarare var billig arbetskraft företaget var ute efter.

Tornet i ena hoppborgen vägrade stå upp. Det föll ihop gång på gång. Det bildades en lucka där barnen försökte uppehålla sig. Andra lekte ovanpå det fallna tornet. Läskigt kändes det som. Jag och en annan förälder försökte gång på gång ställa upp tornet men det föll lika snabbt.

Jag gick bort för att berätta detta för ansvarig. Han var inte riktigt mottaglig för konstruktiv kritik. Jag min dumme fan trodde att de skulle uppskatta kommentaren. Icke sa Nicke!

- Du, tornet där borta rasar hela tiden, sa jag. Det ser lite läskigt ut, kanske något barn kan fastna och skada sig?

- Jag vet, sa han. Jag har sagt till barnen flera gånger att vara försiktiga men de lyssnar inte.

- Det verkar inte hjälpa, sa jag. Borgen verkar trasig. Det är flera stora hål precis där. Jag tror det är därför tornet inte orkar stå upp, för att luften åker ur lika snabbt som den kommer dit.

- Jag har sett det, sa han. Men lapparna vi lagar med lossnar hela tiden. Vad skall jag göra?

- Antingen lagar du hålen, ställer ut en vakt, eller stänger av borgen, sa jag.

- Det kan jag inte göra, sa han.

- Du riskerar barnens hälsa, något måste du göra, sa jag.

Nu började han bli trött förstås. Whatever - var det sista han sa innan jag lämnade honom för att hålla reda på de mina. Killen var uppenbarligen den som var ansvarig. Hans 4 kollegor var i 16 årsåldern. Alla hade fullt upp med att sälja biljetter, laga hamburgare, och plocka av borden.

INGEN höll sig inom lekområdet. Efter en timme sprang en av killarna ut för att fixa tornet, kanske jag inte gnällde i onödan. Tornet rasade lika snabbt även för honom.

Kan inte fatta hur de kan ha så mycket ungar (kanske 100 stycken) och INGEN som vaktar på dem! Klart de inte skall vara barnvakter men man kan tycka att de dels borde ha ett krav på sig, dels borde ha ett egetintresse i att inget händer.

Vad ägarna sysslar med kan man ju undra? Låta en så ung kille, så unga människor, ta ett sådant ansvar!? Det var faan mer kaos där inne en på en Thailändsk lekplats. Att ta en fika medan barnen lekte gick ju bort.

Katastrof Lekpalatset! Katastrof Järfälla kommun!

Just det - Järfälla kommun. De borde trotts allt vara ytterst ansvariga. En bra sak med våra skattepengar är just att de skall hålla ordning och reda på oseriösa lycksökare. Framför allt säkra för våra barn.

Tornet var inte det enda som kollapsade, detta gällde ytterligare 2-3 attraktioner.

Fler bilder från deras trasiga hoppborgar här!

Rädda ett barn - Hjälp mig att sprida budskapet!

Ps. Eftersom det vart så många kommentarer från Lekpalatset vart jag tvungen att skriva ytterligare ett inlägg. Det inlägget hittar du här!
Ps2. Läs kommentarerna här först.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Uppdrag granskning, bra jobbat Niclas,
Kan du inte skicka en länk till Järfälla Kommun.

När du var liten så gjorde jag ett reportage om farliga lekplatser
I Sollentuna, vilket djävla liv det blev, alla skyllde på alla.

Håkan sa...

Grejerna börjar bli gamla på dessa ställen, det här hände i Malmö igår eftermiddag:

http://www.kvp.se/nyheter/1.1069976/linan-brast-femaring-stortade-i-leklandet

Anonym sa...

Jag har också vart där med mina barn. Håller med om att de inte borde ha trasiga grejor, men när jag pratade med dem sa de att de skulle flytta i maj och då inte använda den mer. Jag har fått ett bra intryck av dem och det är ju ändå bra att de sysselsätter ungdomarna.

Nille sa...

Jo men synd att de anställer ungdomar på sådana villkor. Enbart som billig arbetskraft.

Man får ju hoppas att de stackarna åtminstone inte dessutom tvingades jobba svart.

Anonym sa...

Varför göra ett inlägg när du hackar på oss och inte ens kan hålla dig till sanningen?
Du skriver om oss på ett sådant sätt som inte bara ger en snevriden och vinklad bild av det hela, utan du ljuger också.
Ta det du skrev om vårat sammtal tex, som var betydligt längre en 3 meningar, och jag avslutade då absolut inte samtalet med "Whatever"
Tycker att du ska ta reda på mer fakta innan du hoppar på oss.
Du här väl inte en aning om vad vi har vidtagit för åtgärder gällande leklandsdelen och våran utrustning?
Omoget tycker jag, att skriva en blogg där man gång på gång ljuger och smutskastar utan att ens kunna hålla sig till sanningen eller ha all fakta.

Mvh /Björn Kraftelid

Anonym sa...

"Du här väl inte en aning om vad vi har vidtagit för åtgärder gällande leklandsdelen och våran utrustning?"

Nu har du ju chansen att förklara det. För min egen del så räcker Niclas och Eris ord och framförallt bilderna gott som bevis tills vi får veta vad du Björn kan delge oss väldigt oroliga föräldrar. Nu har du chansen.

Nille sa...

Björn,

För det första. Är det någonstans jag får tycka och tänka precis som jag vill, så är det här på min egen blogg.

Jag skall hålla med om att min återgivning inte var 100% och här kommer förklaringen. Oavsett tycker jag bilderna talar för sig.

Sant. Du sa inte Whatever - Utan du suckade, ryckte på axlarna, och avbröt diskussionen genom att titta åt ett annat håll. Inte en tillskymmelse till åtgärd. Jag förkortade detta genom att skriva - Whatever. Ungefär samma sak tycker jag. Jag tror det var det en läsare läste i alla fall.

Vi pratade längre än 3 meningar, visst - men dessa meningar summerade det andra eftersom jag fick upprepa mig utan resultat.

Det kan ju vara att jag ljög om din ålder men det var ju bara en gissning. Nu vet jag att du är så gammal som jag misstänkte. Jag kände att det hade varit riktigt taskigt att anklaga en 24 åring för 19, så jag tog det osäkra före det säkra. Vet inte varför jag försökte vara vänlig. Det var ju inte dig jag anklagade utan ägarna och Järfälla kommun. Du är ju på tok för ung för ett sådant ansvar. Chef på el-giganten hade varit en annan sak. Det skulle du säkert klarat. Dina misstag skulle ju inte blivit så allvarliga i händelse av att – shit hits the wall.

Jag skall återigen säga att jag är chockad över den låga standard ni höll - och då har jag ändå bott i ett u-land i över 10 år.

Jag antar att det faktum att du hittade min blogg måste bero på att Järfälla kommun kontaktade dig, eller er. Kände att jag inte kunde lämna detta med ett blogginlägg. Skulle något hänt efter detta skulle jag känt mig ansvarig.

- Vad skulle du känt?

Anonym sa...

Nille, jag förstår att du känner dig lite chockad över händelsen, men jag tycker att du går till en viss överdrift.
Barnen klättrade uppe på hoppborgen, vilket det överallt står skylltat att det är förbjudet, något som föräldrarna borde informera sina barn om innan de går ut i leklandet. Dessutom så har föräldrarna eget ansvar för sina barn, vilket det också står på många väl läsliga skyltar runt om i lokalen. Så för att betona det ännu en gång så har vi som arbetar på lekpalatset inget ansvar för barnen, men självklart så hjälper vi till och ser till att det inte är rent kaos och att ingen skadar sig. Och vad jag minns så skadade sig inget barn vid det tillfället du nämnde.

Sen så kan jag också meddela dig att vi som arbetar där inte alls utnyttjas som billig eller svart arbetskraft. Försök hitta en 40 plusare som vill ha det arbetet. Visst, det är långa timmar och mycket stress men vi trivs ändå på vår arbetplats och har kul tillsammans. Det är jättebra att vi har möjlighet att få ett bra arbete i närheten av våra hem och skolor. Jag kan verkligen inte påstå att det är synd om oss på några sett, så ni behöver inte känna någon större sympati för oss.

Mvh Emma, 15 år och anställd på Lekpalatset

Anonym sa...

Ni har inget ansvar för barnen, fine! Men ni har väl ett ansvar för att er utrustning inte är trasig och det är väl ändå det som är huvudmeningen med Nilles inlägg?

Emma: "Och vad jag minns så skadade sig inget barn vid det tillfället du nämnde."

Jag körde 220 på E4:an för några år sedan och ingen skadade sig då heller men huruvida det var smart av mig kan väl diskuteras?

Emma: "Försök hitta en 40 plusare som vill ha det arbetet."

Vi brukar vara på ett ställe i Tullinge där det är spridda skurar vad gäller åldrar, 40 plus är inget ovanligt där i alla fall. Kan det ha med lönesättningen att göra? Några 15-åringar har jag dock aldrig sett där.

Nille sa...

Jösses! Titta på bilderna!

Stora hål i utrustningen gjorde att attraktionerna föll över barnen vid minsta beröring. Det låg barn fastklämda under bla tornet vid ett flertal gånger.

Jag blir mäkta förvånad över att ni inte lyckas ta åt er kritiken utan bara skyller ifrån er!

Att inte klaga på er hemsida var rätt val - det hade ni ju bara raderat.

Såvida ni inte kommer med konstruktiva åtgärder kan ni låta bli att kommentera mer här. Det blir bara löjligt.

Bilderna talar för sig själva!

Anonym sa...

Sedvanlig oansvarig förälder som inte kan ta hand om sina egna ungar utan lägger över allt ansvar på andra.

Dina ungar kommer bli som alla andra som har sådana föräldrar, otacksamma skitungar som förstör och ska ha utan att förstå att man måste förtjäna det.

Sen för övrigt har jag kollat på bilderna ett flertal gånger nu och ser inga hål eller liknande.

Passar det inte kan du gå därifrån för tydligen så utgör du en fara för dina barn när du inte ens kan ta eget ansvar för dom.

Oansvariga föräldrar är en livsfara både för barnet och samhället och det kommer hända en olycka förr eller senare. Det tråkiga är bara att du som förälder kommer var oförstående att du har gjort fel och skylla på att alla andra ska ta ansvar..

Nille sa...

Haha - kan bara garva åt det i inlägget. Precis så det fungerar i affärsvärlden. Man hänger upp sig på detaljer som stödjer ens sak.

Utrustningen ligger ner, över barnen, det syns tydligt på bilderna. Jag och flera ansvarsfulla föräldrar som inte hade tillit till utrustning var gång på gång uppe i borgen för att ställa upp tornet och för att säkerställa att det inte låg barn under den. Tyvärr var det ett utrymme där i tornet barnen gillade att leka i. När det föll såg det läskigt ut.

Du kanske inte ser hålen på bilderna men jag skall ta mig en titt och se om jag kan hitta någon bild där det syns tydligt.

Det var ju hålen som fick er utrustning att rasa.

Eftersom jag inte vill att mina barn skall leka på en farlig lekplats väljer vi bort er. Det skiter ni i det har jag förstått, och det är där er affärside havererar.

Nille sa...

Efter deras kommentarer här kände mig tvungen att skriva ytterligare ett inlägg om Lekpalatset.

http://www.uddman.nu/blog/niclas/2008/03/lekpalatset-varfr-skall-det-vara-s-svrt.html