onsdag, mars 12, 2008

Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra?

Ett av programmen som sändes över kanal 24 Direkt idag var ett inspelat seminarium från Wellness mässan i Göteborg. Nils Simonson, Kirurg med hjärnan som specialitet och årets talare 2006, fångade min totala uppmärksamhet. Hans föredrag hette - Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra?

Sammanfattningsvis gick det ut på följande. Sverige är det land där folk äter bäst, motionerar mest och har bäst arbetsmiljö - ändå mår många människor väldigt dåligt. Nils Simonson vill få folk att förstå att det går att må bättre. Om man slutar jaga och istället landar i ett försök att vara lycklig och tacksam över det man har. Tex. menar han att en 40 minuters promenad har minst lika stor inverkan på depression som placebo effekten av medicinering, så mycket som 30%. Massor av viktiga ämnen som frigörs när vi motionerar, ämnen vi istället blir rekommenderade att inta som medicin. Han pratar också om Omega 3.

Omega 3 är något jag själv börjat få upp ögonen för och definitivt kommer att prova mycket snart. Omega 3 fick man i sig naturligt förr men inte längre. Boskap som levde fritt och inte föddes upp med kostersättningar (bla. raps) var en naturlig källa. Man skall därför vara selektiv med val av Omega 3 produkt eftersom många produkter är framställda just på i fångenskap uppfödda djur.

Detta med Omega 3 var extra intressant av ytterligare en anledning och det var att det fungerade väldigt bra mot att motverka reumatism och inflammationer. Min syster lider ju av Crohns sjukdom och kanske skulle överväga detta, om hon inte mot alla förmodan redan provat det. Nu har hon visserligen börjat tröttna ganska kraftigt på att jag lägger mig i hennes sjukdomsbild men jag skall göra ytterligare ett försök. Framför allt när vi pratar motion sparkar hon bakut. Nu menar hon att det är mitt fel att hon inte motionerar, för att jag tjatar så mycket. Halvt allvar, halvt skämt (hoppas jag).

Du kan säkert hitta en bandad version på SVT:s hemsida. Verkligen en tankeställare jag kan rekommendera.

Wiki: om Omega-3

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej igen,

Förlåt om jag verkar tjatig, men levande föda kan säkert hjälpa din syster (enl Dr Ann Wigmore).

Men precis som du skriver handlar det mycket om ens egen övertygelse för att man skall tillfriskna.

Har man testat allt så tycker jag att man skall testa något lite mer radikalt.

Personligen (eftersom jag är en man som oftast lever efter det sunda förnuftet) tror jag att vägen till en bra hälsa är bra mat och motion.

Om jag inte har helt fel för mig så har skrivit en bok om just hur man "helar" sin kropp från sjukdomar. Enl hennes fel beror felet på vad vi äter som i sin tur leder till att något inte fungerar i vår kropp och i slutändan blir vi sjuka eller får något annat besvär.

Nä, nu får jag sluta bredika! :o)

Mvh
HA

Böcker: http://www.adlibris.se/searchresult.aspx?search=quickfirstpage&quickvalue=wigmore&title=wigmore&fromproduct=False

Gunnar sa...

Raps är väl rik på Omega3 ??

Finns Omega3 att köpa som är främställd från raps om jag inte minns fel.

Nille sa...

Jag är ännu inte så påläst på Omega 3 men för att ge det vi tror skall djuren få det från sin naturliga föda.

På tio år har halterna av ­marint omega-3-fett halverats i odlad lax. Orsaken är att raps och soja blivit ett vanligt inslag i fodret. När hjärtpatienter på Ullevåls sjukhus i Oslo bjöds på lax som fått olika sorters foder var skillnaden tydlig redan efter sex veckor. Den fisk som bara fått marint foder var klart bättre för hjärtat än raps-laxen. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_955297.svd

Omega-3 är egentligen ett samlingsnamn för en hel grupp fettsyror där bara två, EPA och DHA som finns i fisk, har kopplats till förbättrad hälsa. Det omega-3-fett som finns i raps och linfrö, alfa-linolensyran ALA, har inte alls samma effekt. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_899949.svd

Det skall bli intressant att sätta tänderna i detta ämne. Omega 3 kan nästan låta för bra för att vara sant och man vore en idiot om man inte provade. Med rätt Omega 3 förstås.