onsdag, mars 26, 2008

Även en gammal hund kan lära sig att sitta...

Det slog mig alldeles nyss när jag skrev ett PM att jag föreslog att jag skulle göra mer av det jag ratade för en kort tid sedan - skriva mer bulletpoints.

Var tvungen att kasta in handduken offentligt - Take It Or Leave It!

Jag ogillar fortfarande frågan:
- Vad åstadkom du förra veckan?

Mycket av det jag sysslar med är underhåll och problemlösning och jag finner det mycket svårt att få ner dem på papper, speciellt så att det ser ut som om man faktiskt gjorde något. Jag skriver ner det mesta jag gör och när dagen D kommer försöker jag dra fram min kreativa ådra.

Så här kan min minneslista se ut:

- Analyserade A's kampanj. Hade möte (telefon eller email) och rekommenderade åtgärd.
- Analyserade B's kampanj. Hade möte (telefon eller email) och rekommenderade åtgärd.
- Analyserade C's kampanj. Hade möte (telefon eller email) och rekommenderade åtgärd.
- Skapade en ny automatisk rapport åt D (som inte förstår vad han läser).
- Skapade en ny automatisk rapport åt E (som inte förstår vad han läser).
- Skapade en ny automatisk rapport åt F (som inte förstår vad han läser).
- Förbättrade manualen för rapportering av AA
- Förbättrade manualen för underhåll av BB
- Möte med chef CC och lägesrapport (mötet tar en timma, rapporten 1 dag)

Och så vidare...

Det mesta tar bara några minuter. Ser man tillbaks på veckan så undrar man vad faan man åstadkommit. Man rensar inboxen, betar av det. Skickar lite instruktioner till kollegor sedan är dagen slut.

En gång i veckan skickar jag en summering av ett av projekten som jag sitter på till min chef. Detta skickas sedan vidare av min chef, till sin chef. Detta distribueras sedan vidare internt som någon slags global lägesrapport för marknadsavdelningen. Jag har noterat att mitt bidrag mer eller mindre oavkortat går hela vägen. Det blir roligare att skriva det och det uppmanar till med. Är det någon av mina rapporter som någon läser är det nog denna. På gott och ont.

Jag föreslog precis att jag skulle börja rapportera på ytterligare ett projekt jag sitter på. Ett som egentligen är det viktigaste av dem alla.

Webbanalys gäller det den här gången. Folk vet inte vad dem skall titta efter eller vad det är för skillnad på bu och bä. Ber de om en rapport ber de bara om en de vet visar siffror som är gröna för att de vill skicka dem vidare. Är det bara jag som tycker att de tråkiga siffrorna är mer inbjudande?

Är det på några man kan göra skillnad så är det ju på dem!

Inga kommentarer: