torsdag, oktober 05, 2006

ABAC: Att plugga på universitet i Bangkok

Förbered dig för en kulturkrock utan dess like!

Jag tänkte att jag skulle börja skriva om mina minnen från ABAC här på bloggen. Jag tänkte att jag skulle börja med en introduktion.

Jag tog min examen för ca 5 år sedan. Inriktningen jag valde var finansiell ekonomi, eller vad det kan tänkas heta på svenska (business administration: finance & banking). På den tiden var det lite hipp att plugga där, men nu finns det många konkurrenter så det har kanske ändrats. Utlänningar som dominerade på ABAC var framför allt Indier, Kineser och Bangladeshier.

ABAC är ett internationellt universitet, men som alltid i Thailand, dominerat av thailändare. Inget fel med det, inte konstigt heller.

Assumption University (ABAC), Bangkok, Thailand

Vi var 5 svenskar som pluggade mer eller mindre samtidigt. Uffe och en annan Niklas låg 2 terminer före. Jag, Jensa och Stefan låg i fas. Niklas tror jag aldrig färdigställde. Jag hade några klasser med honom men han verkade ganska ointresserad. Han var riktigt trött på ABAC. Han flyttade sedan till Bali tror jag, för att driva resebyrå med sin pojkvän....

Själv tog jag ett sabbatsår när jag var som tröttast på ABAC. Pysslade med lite egna projekt i Bangkok och hade det ganska bra. Jag var singel på den tiden så det vart mycket resor och nattliv. Var i Sverige 3 gånger det året om jag inte minns fel.

Uffe och Stefan arbetar för svenskägda företag här i Bangkok. Jensa valde att flytta tillbaks till Sverige, efter bara något år på det jobbet jag har i dag. Han flyttade med sin dåvarande thailändska flickvän. De gifte sig, och skilde sig. Han jobbar idag som inköpare, och verkar lite småsugen på att komma tillbaks. Hoppas det inte dröjer.

Jag har mycket likgiltiga minnen från ABAC. Det var ganska ofta förenat med uppgivenhet att plugga där. I alla fall för mig. Bra böcker men oftast usla föreläsningar och idiotiska prov. Det kommer mer...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det här kommer jag följa med intresse. Själv pluggade jag ju också i Bangkok, dock inte på någon så fin institution som ABAC. Min fru pluggade också någon termin på ABAC, marknadsföring.

Jag nöjde mig med AUA och språkstudier, vilket jag nog kommer att skriva lite om. Började faktiskt på ett inlägg om detta för några veckor sen, men det blev aldrig klart. Nu ligger det i utkastkorgen och samlar damm.

Nille sa...

Johan: När var det hon pluggade där? Samtidigt som mig eller? Har hon något minne av en galen Farang som tvingade lärarna att göra skäl för lönen kanske? :)

Anonym sa...

Vet inte, ska höra efter med henne. (om jag kommer ihåg ikväll)