onsdag, oktober 04, 2006

Studenterna vid poolen

Ganska ofta sitter ungdomarna (studenterna) i grannskapet kring polen och pratar (leker) på nätterna. Poolen stänger vid 20:00 men det är klart att de skall ha någonstans att sitta. Jag är inte helt säker på att de bor här men antar att i alla fall några gör det.

Jag störs inte direkt av detta eftersom mitt sovrum är längst inne i lägenheten. Jag hör inte ens om det ösregnar, åskar eller ett billarm går på. Man blir lite förvånad ibland när man går ut på balkongen i fullt solsken bara för att upptäcka att hela området är översvämmat efter en regnig natt man totalt missat.

I vilket fall, ungdomarna samlas kring polen och tjatar ganska frisk. Ibland super de. Oftast badar de. Eftersom området är byggt med 5 bostadshus med poolen i mitten kan det eka på ganska bra. Jag hör inget om jag inte fortfarande är uppe. Sover du i rummet mot poolen så är det jämförbart med ett åskväder. Plair sover i det rummet men klagar aldrig. Det finns andra som klagar, men de är få.

I morse när jag vaknade satt de fortfarande kvar och tjatade. Fullt med fimpar, plastpåsar och andra förpackningar låg kring deras bord, som varje morgon, skillnaden var att nu satt de kvar när man kunde se det.. Kanske alla ungdomar är så skräpiga och hänsynslösa vad vet jag? Jag tror inte det. I Sverige tror jag man använder en skräpkorg som oftast.

En vakt var i morse framme och pratade med dem, jag vet inte om vad. De såg inte ut att lyssna i vilket fall. Han städade sedan upp lite runt dem, hjälpte dem att fiska upp något de tappat i poolen, och gick sedan tillbaks till sin plats.

Thailändarna är ena riktiga nedskräpare. De öser till och med skräp ut på sina egna bakgårdar. Hur ofta ser man inte i en stillastående bilkö hur bilisterna passar på att tömma sina papperskorgar och askkoppar ut genom dörren. Inte varje dag men tillräckligt ofta för att man skall börja undra hur det är ställt.

Mycket jag, och bara lite empati för medmänniskor. Detta kanske är Asiatiskt.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Nja, skulle det funnits en pool mellan husen i Rotsunda gård
och det var varmt och skönt, kanske sommarlov
då skulle det ha varit likadant där, men vakten dök nog aldrig upp,
du fick nog säga ifrån själv.

Nille sa...

Jo, men inte fasen skitade man ner på det viset, speciellt inte om mman bodde i kvarteret, eller?

Anonym sa...

jag sa inte att dom bodde i området, men om det va så
så kanske dom inte skulle skräpa ner lika mycket

Unknown sa...

Times are a changing..in the land of selfservice ligger skiten oeverallt. Sverige aer inte sa rent,, skulle man plussa pa 55 miljoner personer till vet jag inte vad som skulle haenda..
Fast jag haeller med om att det aer skumt det daer med att bara dumpa skiten utanfoer sin egna gard,,eller i trafiken..

Nille sa...

När jag bodde i Pattaya för 100 år sedan så ordnade jag båtresor ut på öarna varje Lördag.

Svensk som jag är samlade jag alltid ihop vårt skräp och lite till. "Håll Sverige Rent" kampanjen på 70-talet tog mig i alla fall.

Efter 10 resor såg jag första gången vad kaptenen gjorde med mitt skräp. Jag dröjde kvar i hamnen och såg när han vände åter ut till havs hur han tömde allt över relingen.

Jag försökte glömma det och fortsätta samla in skräp. Asiater skiter totalt i detta är min erfarenhet. Skitstövlar.

Vilka är det som får böta på gatorna för att de slänger skräp, ja inte är det thaiarna. Brorsan fick böta massor för att han slängde en fimp.

UFO kontrollanterna hade spritt sitt eget skit över hela platsen där de sat själva. Jösses.

Ja, det har man ju aldrig sätt en thaiare göra, eller.... I vilket fall, visst har utlänningar mindre rätt att skräpa ner här. Samma sak i Sverige...