onsdag, oktober 04, 2006

Tokiga motorister finns det gott om i Bangkok

Ett passage jag kör dagligen är smalt, mycket smal. 2 bilar möts nätt och jämnt. För 2 bussar är det MYCKET tight. Soien (gatan) är ca 2 km lång. Hela gatan är ganska skymd så det är svårt att komma ut på denna gata för de som har ärenden kring den. Det här är ett av få ställen där jag verkligen uppskattar parkeringsvakter. I stället för att stå i en skarp högerkurva och vinka mig höger, kan de här faktiskt göra nytta.

Iband undrar man om det har brunnit i huvudet på vissa motorister.

På den här lilla gatan kan man se omkörningar, alltså, bilar som kör om varandra, var och varannan kvart. Det går fort också, kanske 60-70 km/hr. Att försöka komma ut från en byggnad kan vara hårresande utan hjälp från en vakt. Faktiskt, till och med att GÅ ut från en byggnad kan vara hårresande. Du kollar höger och konstaterar att ingen bil kommer och går vänster bara för att i ögonblicket efter... SWOOSH omkörning... och nästan överkörd... igen...

I rusningstrafiken är det ännu lustigare, men då går de saktare. Bilkön kanske sträcker sig 1 km upp på soien och går i snigelfart ner mot Rama 9. Vad gör man då om man har bråttom?

Fel. Gissa igen.

Jo, man går ut i ytterfil, i mötande trafiks körfält, och hoppas hitta en lucka längre fram. Ja, om man inte kan konstatera att man kommer få problem alltså. Visuellt konstatera då alltså. Ja, mycket kan ju hända under denna dryga kilometer, och det händer ofta. Jag skall tillägga att detta inte bara handlar om Mercedes, utan också om minibussar i linjetrafik (de är riktigt asjävliga ), främst.

Vipps! En bil har just svängt in och kommer i mötande körfält. Vad göra? Man saktar ner och försöker trycka sig in i bilkön. Inte heller thailändare gillar dessa fasoner så detta är lättare sagt än gjort, men inte omöjligt.

Det är konstigt att ingen stannar, kliver ur, och kallar dem för vad de är. Men inte thailändare inte, de hatar konflikter och vanligen undviker dem om möjligt. De sitter snällt och tittar rakt fram medan de försöker stänga dig. Misslyckas de går livet vidare som vanligt verkar det som.

Man undrar många gånger om thailändska motorister lämnat hjärnan kvar hemma.

Och nu skall ni få höra!

Mopedisterna. Jösses! Undrar vilken planet de är från?

Man kommer körande, på samma soi, i hög hastighet. Man ser att man kommer få möte längre fram av en annan bilist. Man ser också ett par motorcyklister som ligger bakom den bilen och tokkör. Ja, de tokkör ofta mopedisterna. Vi närmar oss varandra, jag och den andra bilen. Som jag skrev är det en smal soi. Vad gör den tokiga mopedisten då? Jo, han gör en omkörning och tvingar oss att slicka muren på varsin sida, för att få plats med honom emellan.

Detta händer dagligen.

Nu vet ni varför thailändska mopedister kör med hjälmen på armbågen.

Massor av fäder, mödrar, söner, bröder och döttrar dör i trafiken var dag. Man kan undra om det är självmord det handlar om.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är nog bäst att jag håller tyst om vad jag tycker i detta ämne. Jag är rädd att det inte blir något jobb gjort alls idag om jag börjar... :)

Tack för förklaringen om hjälmplaceringen... hehe.
Det borde jag ju ha kommit på själv. Den var bra!

Anonym sa...

Jag ska nog aldrig mer gnälla om koreanernas brist på trafikvett. I jämförelse med thailändarna framstår de som trafiksäkerhetens fanbärare ;-)

Nille sa...

Annie: Ja, detta är trafiken idiotins mecka. Endast Dhaka har varit värre men där hamnar man ju inte så lätt.

Välkommen tillbaks från semester, hoppas den slutade lika bra som den verkade börja